Caparols nyhetsbrev - 2012-08 Oktober

Caparols nyhetsbrev - 2012-08 Oktober

Hej höst!
Plötsligt var den slut. Sommaren alltså. För mig hände det nu i helgen. Plötsligt skulle båten upp och trädgårdsmöblerna ställas undan. Fast grillen får stå kvar ett tag. Det finns nog anledning att grilla en till kabanoss innan snön faller. Och svampen skulle plockas och det kändes helt rätt att laga en god gryta. Det blev en underbar sjömansgryta med lite extra syltlök i. Och ett glas rött. Välkommen höst!

Hösten på Caparol blir lika intensiv som året varit hittills. Marknadsavdelningen är upptagen med att producera nya färgkartor och inspirationsmaterial till butiker och återförsäljare. Ett antal nya återförsäljare kommer att ytterligare öka tillgängligheten på våra produkter och vi kommer att fortsätta att göra vårt yttersta för att ständigt vara den bästa partnern för yrkesmåleriet.

I det här nyhetsbrevet påminner vi om vår spärrande grundfärg för målning på tapeter, Nespri TEC dammfritt sprutmålningssystem för riktigt lönsamt måleri, samt ett hjälpmedel som gör ditt måleri ännu mer intressant för privatkunderna.

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

Säkert sätt att renovera tapetserade väggar
Målade innerväggar blir allt vanligare i svenska bostäder. Enligt Sveriges färgfabrikanters förening ökar efterfrågan kraftigt år efter år på målade väggar och de flesta fastighetsägare, inredare och byggbolag väljer därför målat som standard vid nyproduktion och renovering.

Under lång tid har tapeter mer eller mindre varit standard som väggmaterial vid nybyggnation av bostäder. Tapetserade väggar ställer ofta till bekymmer vid renovering. Blåsbildning och släpp från underlaget är snarare regel än undantag när man målar eller spacklar på tapeterna.

Nu finns en fungerande lösningsmedelfri grundfärg som effektivt patenterar tapetskikten och ger ett säkert underlag för bredspackling och vidare tapetsering eller målning. Produkten heter Filtergrund. När tapeten spaltats ned och lösa pappersrester tagits bort målas hela ytan med Filtergrund. Färgen ger en något strukturerad yta som ger ett bra underlag för bredspackling och fortsatt målning med tex Supertäck väggfärg eller för nya tapeter.

Filtergrund har dessutom en isolerande förmåga och isolerar effektivt mot genomslag från vattenskador, sot och nikotin. Teknisk information om Filtergrund finner du här.

Besök gärna www.malaovertapeten.nu för mer information om de olika möjligheterna med färg på tapeten!

Lönsamt måleri med dammfri sprutmålning!

Nespri-TEC systemet är det enda dammfria systemet för sprutmålning. Det bygger på en kombination av speciellt anpassad färg och sprututrustning. Den viktigaste komponenten i det dammfria systemet är de speciellt utvecklade färgerna. Optimerad partikelstorlek och noga utprovade komponenter i färgen är nödvändiga för att förhindra sprutdamm.

Färgernas speciella egenskaper står för ca 60% av det dammfria resultatet. En annan viktig komponent är det uppvärmda slangpaketet som står för ca 30% det dammfria resultatet. Resterande 10% tas om hand av det speciella sprutmunstycket med dubbla utgångar.

Endast när samtliga dessa komponenter används tillsammans uppnår man dammfri sprutmålning. Skillnaden på dammfritt och ”reducerad sprutdimma” vet de målare som provat.

Värmeslangar tillhandahålls av flera färg- och spruttillverkare. De specialutvecklade färgprodukterna och dubbelmunstycket finns bara hos Caparol.

Sprutmålning kan med detta system ske i direkt närhet till känsliga ytor utan behov av intäckning. Systemet, som är internationellt patentskyddat, innebär besparing såväl i tid som i färgkostnader. Omfattande fälttester visar att tidsbesparingen är minst 30%.

För närvarande finns följande produkter speciellt anpassade för att ge dammfri sprutmålning:

• Amphisilan NQG fasadfärg för mineraliska fasader
  • Amphisilan grundfärg
  • Nespri-FiXX helmatt tak- och väggfärg
  • Supertäck 5 väggfärg
  • Disbocret betongskyddsfärg
  • Supertäck Grund för invändiga väggar och tak

Nespri-TEC dammfria färgsystem säljs endast genom Caparol.

Hjälp kunden färgsätta

Matchguide är både en unik färgkarta och en naturlig samlingsplats i butiken där kunder kan inspireras och på egen hand skapa en färgsättning för sitt hem. Färgkartan är uppbyggd så att det är enkelt att kombinera kulörer för en hållbar och stilsäker färgsättning inne. Matchguide kan även med fördel användas av målerier som enkel och snabb färgsättningshjälp åt sina kunder.

Färgkartan är framtagen i samarbete mellan en av Sveriges bästa färgsättare och Caparol Color Design Studio (CDS). I samarbetet stod den svenska designern för urvalet av kulörer och CDS för den tekniska expertisen om hur kulörernas pigmentsammansättning fungera tillsammans i olika ljusförhållanden. Dagens moderna lågenergilampor med varierande ljustemperaturer ställer nya krav på färgsättare och kulörval.

Samarbetet ledde fram till en färgkarta med klassiskt ljusa svenska inomhuskulörer som kommer att kännas trivsamma i svenska hem länge. Matchguide är ingen trendfärgkarta utan en hållbar färgkarta med kulörer som svenskar vill måla med.

Matchguides kulörer är valda så att nästan samtliga kombinationer passar ihop. Färgkartan blir därmed en säker GUIDE till perfekt färg MATCHning. En MATCHGUIDE helt enkelt. Färgkartans kulörprover är stora och målade med matt riktigt väggfärg, vilket hjälper kunden att förstå hur resultatet kommer att bli. Färgkartan är framtagen för väggfärg i första hand men kan naturligtvis användas för all slags målarfärg.

MATCHGUIDE kan med fördel användas av måleriet som ett utmärkt hjälpmedel för måleriets kunder att välja kulörer. Denna hjälp har visat sig vara mycket uppskattad av privatkunder för de målerier som valt att arbeta med MATCHGUIDE färgkartan.

MATCHGUIDE färgkartan i storlek 30 x 30 cm kan beställas i Caparols butiker och kostar 300 sek ex moms.

Se färgkartan och hör designern berätta på YouTube!