Caparols nyhetsbrev - 2012-09 November

Caparols nyhetsbrev - 2012-09 November

De är tur att man har ögon att se med!
Så här års brukar det lukta gott hemma. Dunderglöggen (recept från Göteborgs Posten) puttrar under arbetsbänken i köket. Det luktar så underbart välkomnande när man kliver in genom ytterdörren. 7 veckor ska den stå säger de i receptet. Vi får väl se om de inte räcker med 5… Och hustrun bakar höstpepparkakakor och det är rätt mysigt.

Men jag känner varken smak eller lukt!! En långdragen förkylning har effektivt stängt av varenda smak- och luktsensor. Att rotmoset är lagom varmt och har bra konsistens, det känner jag. Men det räcker ju inte riktigt.

Nåväl, i väntan på att få alla sinnen tillbaka får jag nöja mig med synen. Och titta på resultatet av höstens inspirations- och färgkarteprojekt som visar att Caparol inte bara är en internationell färgexpert, utan dessutom en kulör- och inspirationspartner att lita på för alla som tycker om färg!

I det här nyhetsbrevet tjuvtittar vi på några av de färgkartor som kommer under höstvintern, vi tar en titt på Caparols butikskoncept som passar många färghandlare och vi kikar på vad som är aktuellt inom fasadrenovering i Storbritannien.

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

Inspirerande för målande människor
Inom några veckor lanserar Caparol nya inspirerande färgkartor avsedda för invändig färgsättning. Kompletta med inspirerande miljöbilder där färger ur den aktuella färgkartan kombineras med möbler och accessoarer för att ge maximal inspiration.

Först ut är TREND13. En färgkarta med det senaste och hetaste bland kulörer. Vi har noga gått igenom vad Europas ledande trendinstitut presenterar (t.ex. A+A Design Studio i Milano, David Shah’s Pantone View Colourplanner, Milou Ket Interiors, PEJ Colour Forecast och dessutom Göteborgsbaserade ColourHouse). Från detta har vi tolkat 5 olika trendiga linjer för invändig färgsättning.

Som motvikt till det kortlivat trendiga står de klassiska, tidlösa och ständigt aktuella kulörerna i vår Matchguidekarta. Matchguide lanserades för ca ett år sedan och kompletteras nu med ytterligare 6 miljöbilder baserade på färgkartans kulörer i moderna svenska hemmiljöer.

I slutet av november kommer färgkartorna att finnas i butikerna. Och efter nyår kommer det mer.

Ett butikskoncept för starka färghandlare
Caparols kedja av fristående färghandlare växer stadigt. Bakgrunden för nya kedjemedlemmar är antingen att de är ett stort måleri på orten som vill öka sin konkurrenskraft. Eller stabila befintliga färgbutiker som söker en mer passande partner. Båda typerna passar oss utmärkt. De bidrar med kunskap, långsiktighet och professionalism.

För ett starkt måleri kan en egen färgbutiksetablering medföra betydande konkurrensfördelar mot konkurrenterna på orten. Färgbutiken kan jämna ut säsongsvariationer i måleriets orderingång, men framförallt bidrar butiken starkt till att locka fler privatkunder. TV påminner oss ofta om riskerna med att anlita hantverkare. Det är inte underligt om villaägare drar sig för att anlita hantverkshjälp för målning och annat husunderhåll. Om måleriet har en butik som fast och välkomnande besöksadress ökar tilltron dramatiskt. Det gör det lätt och tryggt för villaägaren att köpa tjänster.

Green Deal ger Storbritannien nya fasader
Många har säkert varit i Storbritannien och skrattat åt deras sätt att bygga hus. Avloppsrör på utsidan av fasaden, obefintlig isolering och dåliga fönster. Värre än att turister tycker att standarden är dålig är dock att energiåtgången för att hålla husen varma på vintern är enormt. Med stigande energipriser blir det allt mer ohållbart för husägarna och samtidigt riskerar den Brittiska staten att få betala skyhöga böter för att landet inte når de internationella överenskommelserna om minskade koldioxid (CO2) utsläpp. Det är en tickande bomb för Storbritannien som behöver minska sina CO2 utsläpp med mer än 30% till 2020. Man räknar med att fler än 7 miljoner fastigheter har undermålig isolering.

Nu gör de något intressant åt problemet. Ett enormt projekt kallat Green Deal ska se till att Storbritannien ska bli energisnålare. Så här går det, förenklat, till:

Husägaren kontaktar en Green Deal godkänd energikonsult som gör en åtgärdslista för huset. Husägaren kan välja valfri Green Deal godkänd leverantör/hantverkare för att utföra jobbet. Så fort husägare godkänt en offert på åtgärder som ska göras skickas offerten in till myndigheternas Green Deal register och jobbet kan påbörjas.

Husrenoveringen betalas av husägarens energileverantör och återbetalas av husets ägare genom ett påslag på energiräkningen.

En gyllene regel för Green Deal är att det alltid ska löna sig för husägaren att göra energiförbättrande åtgärder. Den nya energiräkningen, med påslag för återbetalning av kostnaden för renoveringen, ska alltså aldrig bli högre än den var före renoveringen.

Vinnarna i Green Deal projektet är många:

Brittiska staten:
De totala koldioxidutsläppen minskar och man får lättare att nå de internationella målen för utsläpp och minska risken för kraftiga böter

Projektet kommer att innebära en stor mängd nya arbetstillfällen i byggbranschen

Energibolagen:
Om de inte bidrar till att minska koldioxidutsläppen kommer energibolagen att drabbas av böter.

Husägaren:
Lägre uppvärmningskostnader

Bättre inomhusklimat

Entreprenörer och materialtillverkare:
Kan se fram mot en fantastiskt ökad efterfrågan under flera år framöver.

Läs mer om the Green Deal på deras hemsida eller via vårt systerbolag Alsecco.