High-tech färg med nanoteknik håller fasaden ren

High-tech färg med nanoteknik håller fasaden ren

Att hålla en fasad ren från smuts, alger och mögel är en av fasadfärgens viktigaste uppgifter. Fastighetsägaren har rätt att förvänta sig att den målade fasaden håller sig ren och snygg under en rimlig period, något som visat sig allt svårare i takt med att nedsmutsning och mögelpåväxt ökar.

Med introduktionen av den nyutvecklade Nano-kvarts teknologin lanserar Caparol nu en ny generation färger för renare putsfasader – AmphiSilan NQG*

En hård och torr yta håller smutsen borta.
AmphiSilan NQG får tack vare Nano-kvarts-teknologin en hård, formstabil och nanostrukturerad yta. Den hårda och klibbfria ytan gör det svårt för partiklar att fastna. Ju hårdare en fasadfärgs yta är, desto mindre smuts kan hålla sig kvar. Om man dessutom hjälper fasaden att ”spolas av” och torka upp snabbt, samtidigt som man hindrar vatten från att tränga in har man alla förutsättningarna för en ren fasad. Den nanostrukturerade ytan gör att regn snabbt bildar en mycket tunn vattenhinnan som väter hela ytan och ger en grundlig rengöring och en snabb upptorkning av fasaden. Inga fläckar eller ränder från vattendroppar som torkat eller runnit längs fasaden stör utseendet.

Nano-kvarts-teknologin är en vidareutveckling av Caparol Clean Concept, som med kapillärhydrofobi och fotokatalys redan satt milstolpar för utvecklingen. Kapillärhydrofobin gör att vattenånga lätt kan tränga ut genom färgskiktet. Porernas och kapillärernas fuktavstötande silikonhartsskikt garanterar att vatten inte kan tränga in. Vid fotokatalysen utnyttjas den självrengörande effekten hos färgens speciella titandioxid för att ytterligare begränsa fasadens nedsmutsning. Kombinationen av Nano-kvarts-teknologin och Caparol Clean Concept ger AmphiSilan NQG en unikt självrengörande yta.

Silikonhartsfärger med silikatfärgens fördelar
Nano-kvarts-teknologin förenar silikonhartsfärgens goda egenskaper med silikatfärgens fördelar. Å ena sidan en starkt vattenavvisande effekt, låg kritning, många användningsområden och goda arbetsegenskaper, å andra sidan en säker förankring mot underlaget och en mineralisk hårdhet med lägsta tänkbara nedsmutsningstendens. Till detta kommer en ytstruktur som vid regn medger fullständig vätning av fasaden och därmed en avtvättning av hela ytan. Samtidigt hindras fukten från att tränga in.

Caparol är idag en av Sveriges större färgtillverkare. Det svenska bolaget grundades 1918 i Göteborg, och har idag försäljning över hela Sverige. 1998 blev vi en del i en av världens största familjeägda färgkoncerner, DAW. DAW har flera affärsområden, varav Caparol med färg till yrkesmålerier och återförsäljare och kompletta fasad- och golvsystem för byggindustrin är känt på de flesta marknader inom Europa. Caparol uppvisar ett av marknadens bredaste program för behandling av mineraliska underlag, och har också ett mycket starkt sortiment inom dispersionsfärger (vägg och takfärger). Caparol distribuerar och säljer färg och handelsvaror från egna caparolbutiker och återförsäljare över hela landet. I Göteborg finns huvudkontor, produktion, laboratorium och centrallager.