Foto: Thomas Kratz, HSEQ-Manager på Carglass®.

Intervju med Hälsa och Säkerhetsansvarig på Carglass®

Nu på söndag, den 28 april är det den Internationella Dagen för Säkerhet och Hälsa på Arbetsplatsen. I samband med detta har vi intervjuat Thomas Kratz, som sedan november 2023 har anslutit sig till Carglass® för att arbeta med dessa frågor.

Hej Thomas, kan du kort beskriva din bakgrund för oss?
Hej. Jag har arbetat inom säkerhetsbranschen i större delen av min yrkesverksamma karriär, närmare bestämt i 23 år. Under denna tid har jag innehaft flera olika uppdrag och roller, och de senaste åren har jag fokuserat på kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

Vad är din roll här på Carglass®?
Min roll på Carglass® är som HSEQ-Manager, där HSEQ står för Health, Safety, Environment och Quality.

Stora och viktiga områden! Idag ska vi fokusera lite extra på hälsa och säkerhet. Vad skulle du säga är det viktigaste inom dessa områden för dig och för Carglass®?
För mig är det viktigaste att säkerställa att våra medarbetare alltid känner sig säkra och trygga när de är på sin arbetsplats och utför sina arbetsuppgifter. Det handlar om att ha säkra verktyg och arbetssätt samt att skapa en trivsam arbetsmiljö som främjar välmående.

Hur jobbar man på Carglass® för att uppnå detta?
Det pågår mycket arbete på Carglass® inom dessa områden just nu. Vi har starkt stöd från vår koncern Belron, som har utvecklat 15 globala standarder för säkerhet och hälsa som vi implementerar. Vi har regelbundna möten och workshops där vi delar erfarenheter och kunskap för att ständigt förbättra oss.

Vi uppdaterar även våra policys och processer för arbetsmiljön, såsom krisledning och brandskydd. Dessutom ser vi över det systematiska arbetsmiljöarbetet för att underlätta för medarbetarna att rapportera avvikelser och incidenter.

Jag försöker vara närvarande på våra kontor och verkstäder runt om i landet för att lyssna på medarbetarna och ta tillvara på deras synpunkter och önskemål.

Tack för det Thomas och fortsätt det värdefulla arbete du gör för oss på Carglass® Sverige.
Tack själv. Det är en ära att få bidra till att skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö för våra medarbetare på Carglass®.

Morten Bjørlo

Presskontakt VD Carglass® Sweden AB 0739 – 254 044

Carglass® är Sveriges ledande företag inom lagning och byte av bilglas

Inom Belron-koncernen ger vi varje år service åt mer än 8 miljoner bilägare, vare sig det gäller att byta vindruta eller laga stenskott.

Vi lagar och byter bilrutor på alla bilmärken, oavsett årsmodell. Runt om i Sverige finns drygt 100 verkstäder.

Vi på Carglass® arbetar enligt principen ”laga i första hand", vilket innebär att vi alltid försöker laga den befintliga vindrutan istället för att byta den.

Det sparar kunden både tid och pengar. Vi garanterar arbetet så länge kunden äger bilen.

Carglass® Sverige