Så bygger Carlsberg Sverige en starkare säkerhetskultur på bryggeriet

Så bygger Carlsberg Sverige en starkare säkerhetskultur på bryggeriet

På linjerna för förpackning vid Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg har hälsa och säkerhet stått i fokus under de senaste åren. Medarbetare, chefer och skyddsombud jobbar tillsammans under året för att identifiera risker i verksamheten och därefter tas en aktivitetsplan fram med åtgärder för respektive risk. Så gäller även under 2024, där arbetet är i full gång på bryggeriet.

– En del risker åtgärdas omgående och de risker som inte är akuta eller kräver lite mer planering och eventuella investeringar läggs in för nästkommande år. För 2024 ligger det 13 aktiviteter inplanerade, tre av dem är vi klara med. Nästa år kommer en ny aktivitetsplan att tas fram efter de riskobservationer som kommit in och processen fortsätter, säger Oscar Vigstrand, processingenjör vid bryggeriet i Falkenberg och en av de som arbetar hårt för att skapa en säkrare arbetsmiljö för alla.

”Vi ska jobba säkert eller inte alls inom Carlsberg Sverige”
Ett exempel är Linje 59 i Falkenberg, där små PET-flaskor produceras. Vid linjen har pallmärkaren flyttats för att öka distansen mellan medarbetare och självgående truckar. På Linje 65, burklinjen, har en trappa med räcke byggts. Detta för att minska spring till andra våningen, som ger en kortare väg, och minskar risken att snubbla.

Att jobba säkert är inte nödvändigtvis det mest effektiva i varje moment, men det är en förutsättning för en välmående verksamhet med välmående medarbetare.

– Vi ska jobba säkert eller inte alls. Därför fokuserar vi på att göra ständiga förbättringar, i både stort och smått, som säkerställer att alla kommer hem i lika fint skick som när de kom till jobbet, säger Oscar Vigstrand.