Årets Ölutvecklare 2023: De nominerade är…

Årets Ölutvecklare 2023: De nominerade är…

Årets Ölutvecklare är utmärkelsen som hyllar insatser för den svenska ölkulturen. Nu har juryn enats om årets tre nominerade kandidater: Piteåbryggeriet This Is How, stockholmsrestaurangen Portal och den nyöppnade göteborgsbaren Kranen.

Årets Ölutvecklare instiftades av Carlsberg Sverige redan 2011. Syftet med priset är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen.

– Det har hänt mycket på den svenska ölscenen sedan Årets Ölutvecklare delades ut första gången och jag är glad att vi kan presentera tre riktigt spännande kandidater för årets pris, säger juryns ordförande Karin Berntson på Carlsberg Sverige.

De nominerade till Årets Ölutvecklare 2023 är:

This Is How
Allting började i ett bussgarage i Piteå och kvaliteten har hela tiden stått i högsätet. This Is How har hittat en fin mix av öl och mat och bygger vidare på sin mission - att göra norra Sverige till ett ölmecka. Ölen bryggs med smaksäker finess och krogarna är en perfekt blandning att njuta dem på.

Portal Restaurant
Portal Restaurant är finsmakarkrogen i Stockholm som vill främja och uppmärksamma den svenska ölkulturen genom att servera öl från ett och samma hantverksbryggeri åt gången – genom att visa upp och ge utrymme för det bryggeriets variation och kvalitet kan öl kombineras med gastronomi på hög nivå.

Kranen
Kranen är Scandinaviums nya lokalpatriotiska bar som slog upp portarna i oktober. Med sitt unika koncept att bara servera hantverksöl från Göteborgstrakten, främjas den lokala bryggarandan, utan att kompromissa med ett rikt utbud.

Juryn för Årets Ölutvecklare består av:
Josefine Törnqvist – initiativtagare till Ölgäris och Årets Ölutvecklare 2018
Pelle Tamleht – chefredaktör och vice vd Nöjesguiden
Sanna Lindberg – dryckesskribent Dagens Nyheter och redaktör på Beernews.se.
Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare på OT och ölskribent
Mikael Göransson – ölskribent och -domare, digital kreatör och sommelier
Joel Linderoth – ölskribent och chefredaktör för Land
Karin Berntson – ölutbildare, Carlsberg Sverige

Då jurymedlemmen Sanna Lindberg har kopplingar till Portal Restaurant deltar hon inte i årets juryarbete.

De områden som juryn bedömer för att utse Årets Ölutvecklare är: nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalité. Priset, förutom äran, är en statyett och ett inspirationsstipendium.

Årets Ölutvecklare kommer att koras på Nöjesguidens ölmässa på Brygghuset i Stockholm den 13 april.

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Karin Berntson

Ölutbildare +46 70 873 92 83