Alkoholfri öl slår rekord – här ökar det mest i Sverige

Alkoholfri öl slår rekord – här ökar det mest i Sverige

Nya siffror visar att svenskarna dricker mer alkoholfri öl än någonsin. Carlsberg Sverige slog under 2023 sitt eget rekord med en försäljning på drygt nio miljoner liter i dagligvaruhandeln och en färsk genomgång visar vilka i Sverige som ökar sin konsumtion mest.

För många inleds ett nytt år med en vit månad och när januari nu går mot sitt slut visar nya siffror att svenskarna verkligen tagit den alkoholfria ölen till sig. En ny sammanställning av siffrorna visar att svenskarna handlade mer alkoholfri öl än någonsin under 2023. Carlsberg Sverige slog under året också sitt eget rekord och sålde drygt nio miljoner liter alkoholfri öl i den svenska dagligvaruhandeln, vilket är en ökning med 800 000 liter jämfört med föregående år*.

– Trenden för alkoholfri öl är stark och vi är glada att allt fler hittar till våra alkoholfria alternativ. Vi har en passion för öl, inte alkohol, och för oss är det viktigt att kunna erbjuda goda drycker för alla tillfällen. På Carlsberg Sverige jobbar vi därför hårt för att utveckla ännu bättre produkter och fortsätta vår satsning på den alkoholfria ölkategorin, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Sveriges mest populära alkoholfria öl
Carlsberg Sverige lanserade alkoholfri öl i Sverige 2006 och har i dag en total marknadsandel på 54 procent med 16 olika alkoholfria öl i utbudet. Svenskarnas alkoholfria favoritöl stavas Carlsberg Alcohol Free, med en marknadsandel på 25 procent. Men förra årets nykomling Carlsberg Hoppy Lager 0,0 % blev samtidigt en framgång som breddat utbudet ytterligare.

– Många är ute efter en ljus alkoholfri lageröl med ännu mer smak. Därför utvecklade vi Carlsberg Hoppy Lager 0,0 % och lät humlen att ta en större plats i smakprofilen. Den har verkligen blivit uppskattad bland konsumenterna och vi ser fram emot att fortsätta utvecklingen av produkten, säger Louise Eckerbom, varumärkesansvarig för Carlsberg.

Alkoholfri öl har passerat lättöl – här ökar det mest
Det är livsmedelsbutikerna som säljer mest alkoholfri öl i Sverige och för fem år sedan nåddes en milstolpe då alkoholfri öl gick om lättöl.

I dag säljer Carlsberg Sverige mer än åtta gånger så mycket alkoholfri öl som lättöl i matbutikerna och under förra året ökade försäljningen över hela Sverige. Största ökningen skedde i Blekinge och Skåne, där försäljningen ökade med hela 16 procent. Samtidigt finns det många län som sticker ut – se hela listan nedan på regionerna med störst ökning av Carlsbergs alkoholfria öl i dagligvaruhandeln.

Regionerna med störst försäljningsökning av Carlsbergs alkoholfria öl i dagligvaruhandeln*

• Södra Götaland (Blekinge + Skåne län): 16 procent
  • Västra Götaland (Hallands + Västra Götalands län): 12 procent
  • Sydöstra Svealand (Södermanlands + Västmanlands län): 10 procent
  • Östra Götaland (Östergötlands + Jönköpings + Kronobergs + Kalmar + Gotlands län): 9 procent
  • Stockholms län: 9 procent
  • Norra Norrland (Västerbottens + Norrbottens län): 7 procent
  • Västra Svealand (Värmlands + Örebro + Dalarnas län): 7 procent
  • Uppsala län: 5 procent
  • Södra Norrland (Gävleborgs + Västernorrlands + Jämtlands län): 4 procent

*Källa: Nielsen: DVH total volym 2023 (Carlsberg Sveriges alkoholfria öl)

Fakta om alkoholfritt öl – dess historia och bryggtekniker
Sverige har en lång tradition av att brygga och dricka öl med låg alkoholhalt. Lättöl (max 2,25 % alkohol) har druckits i närmare 100 år och innan dess fanns det andra maltbaserade drycker med låg alkoholhalt, bland annat svagdricka. Den långa traditionen har under senare år gått över till alkoholfri öl, som i dag är långt mer populärt än lättöl.

För att ett öl ska klassas som alkoholfritt i Sverige får det innehålla max 0,5% alkohol. Det finns huvudsakligen två sätt att brygga alkoholfri öl. Det vanligaste är att man brygger ölet precis som vanligt och när det är färdigt så tar man bort alkoholen med hjälp av så kallad vakuumdestillering. Man kan också brygga ölet alkoholfritt från början. Då arbetar man med såkallad ”stopp-fermentering” vilket innebär att vörten kyls ner när den jäst till 0,5 % och jästen tas bort från ölet, vilket avstannar processen.

Casper Danielsson, kommunikationschef Carlsberg Sverige,
casper.danielsson@carlsberg.se, 070 305 47 33

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.