Falcon får ”Vingar” i ny tappning med Orkid

Falcon får ”Vingar” i ny tappning med Orkid

Falcon är ett av Sveriges äldsta öl och ända sedan starten har den ikoniska pilgrimsfalken varit ölvarumärkets främsta kännetecken. Nu lanserar Falcon en ny design där pilgrimsfalken får ännu större plats och ölet hedras dessutom med en egen låt: En nytolkning av Mikael Rickfors klassiker ”Vingar” av artisten Matilda ”Orkid” Melin.

Falcon är inte vilken bira som helst – ölet har bryggts i Falkenberg sedan 1896 där dess grundare John L. Skantze, efter att ha rest land och rike runt, till slut hittade en källa som levde upp till hans renhetskrav. Sedan dess har Falcon bryggts på vatten från vår källa och känns främst igen på dess etikett: Pilgrimsfalken som pryder både burkar och flaskor.

Nu blir detta adelsmärke ännu tydligare.

Från och med 6 maj sträcker Falcon, som ett av Sveriges äldsta och mest populära öl, ut sina vingar i en ny kostym. Varumärket har genomgått sin största designförändring någonsin – där pilgrimsfalken breder ut sig ordentligt. Bakom designändringen står byrån Super Tuesday i samarbete med Carlsberg Sverige.

– Pilgrimsfalken symboliserar frihet och det har vi velat lyfta fram med den nya designen, samtidigt som vi vill knyta an till Falcons långa arv. Falcon är ett unikt öl i Sverige som har bryggts i Falkenberg i över 125 år och denna stolta historia bygger vi nu vidare på, säger Julia Torstensson, varumärkesansvarig för Falcon.

Mikael Rickfors ”Vingar” i ny tappning med Orkid
Man behöver inte ha varit med under 80-talet för att ha hört Mikael Rickfors ”Vingar” som blev en jättehit 1988. Nu har Matilda ”Orkid” Melin gjort en egen tolkning av låten för Falcon. Melin har gjort avtryck över hela Europa med sin eminenta tonsäkerhet och framtoning sedan tio år tillbaka, både som låtskrivare och artist med miljontals lyssningar på Spotify under artistnamnet Orkid.

– Vi är otroligt stolta över att Matilda ville tolka Vingar, ingen annan låt hade passat bättre till en ståtlig pilgrimsfalk, säger Julia Torstensson.

Då släpps nya Falcon och ”Vingar”
Den nya designen lanseras i butiker och på Systembolaget med start i dag, 13 maj. Orkids version av ”Vingar” kommer hittas på Spotify under maj månad.

Falcons historia

• 1896: Falcons grundare John L. Skantze reser land och rike runt för att hitta en källa som lever upp till hans renhetskrav. Valet faller till slut på Falkenberg med vatten från Ätran. Här förverkligar Skantze sin dröm med Bryggeri Falken AB.
  • 1898: Skantze ställer mycket höga krav på det första ölet som låter dröja hela två år innan det är färdigt. När han äntligen tappar upp är det dock “af den yppersta beskaffenhet” och får idel lovord.
  • 30-talet: Efter 40 år av gott öl lämnar Skantze över tappen till sonen Erland år 1937. Han håller dock ett falköga på produktionen ända fram till sin död.
  • 50-talet: Falken AB lanserar sitt öl på Systembolaget och introducerar samtidigt varumärket Falcon.
  • 60-talet: Under 1965 ser den första Falcon-burken dagens ljus och under hösten kommer mellanölet som ger Falcon mer luft under vingarna.
  • 70-talet: Bryggeriet måste flytta till en större tomt men vattenledningarna dras hela vägen till den ursprungliga källan i andra änden av Falkenberg. Hellre omvägar än genvägar.
  • 90-talet: Efter 100 år av ölbryggning så köps Falcon upp av Carlsberg Group år 1996. Falcon fortsätter bryggas i Falkenberg och lanserar Sveriges allra första öl med 3,5 procents alkoholhalt år 1997.
  • 2014: Falcons första alkoholfria öl lanseras och nu kan man äntligen njuta av en Falcon när som helst.
  • 2024: Falcon låter pilgrimsfalken ta större plats i designen och får dessutom en egen låt – Mikael Rickfors ”Vingar” i ny tappning av med Orkid.

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero and Beyond.