Rekordförsäljning för Apotekarnes Julmust – här dricks det mest i Sverige

Rekordförsäljning för Apotekarnes Julmust – här dricks det mest i Sverige

Apotekarnes slår alla tiders rekord. Under 2023 säljs mer Apotekarnes Julmust än någonsin i Sverige och varje svensk dricker i år tre liter i snitt, visar nya siffror. Bäst i klassen är väster- och norrbottningarna som dricker 3,74 liter per person.

Julen står för dörren, men redan nu går det att slå fast att Apotekarens Julmust är mer populär än någonsin. Under 2023 väntas nära 32 miljoner liter att säljas i Sverige enligt Carlsberg Sveriges prognos – en historiskt hög siffra. Det motsvarar mer än tre liter per person i Sverige i snitt.

Stordragaren i tillväxten är Apotekarnes sockerfria varianter: Apotekarnes Julmust sockerfri och Julmust Apelsin sockerfri. Apelsin-varianten lanserades under 2023 och har nu bidragit till att nära varannan liter (41 %) som säljs av Apotekarnes Julmust i dag är någon av de sockerfria varianterna.

– Apotekarnes Julmust är en självklarhet för många av oss under julen. Vi är glada och stolta att förse svenskarna med julkänsla och värna om såväl tradition som innovation genom vår julmust. Lanseringen av Apotekarnes Julmust Apelsin har breddat basen ytterligare och bidrar till att ännu fler nu hittar julmusten som sin favoritdryck, säger Johan Kikas, marknadschef för Vatten och Läsk på Carlsberg Sverige.

Här dricks det mest julmust i Sverige
Det är många som tar till Apotekarens Julmust när det vankas jul. Bäst i klassen är boende i Västerbottens och Norrbottens län, som under 2023 kommer att handla nära 2 miljoner liter. Det motsvarar 3,74 liter per person.

Näst bäst är boende i länen Värmland, Örebro och Dalarna. Där dricks det i år mer än tre miljoner liter julmust, vilket motsvarar 3,46 liter per person och år.

Minst Apotekarens julmust handlas under 2023 av boende i Stockholm. Totalt säljs nära sex miljoner liter i huvudstaden, vilket motsvarar 2,37 liter per person. Detta är 1,4 liter – alltså en hel flaska av Apotekarnes julmust – mindre än konsumenterna i Västerbotten och Norrbotten.

Hela listan! Här är svenskarna som dricker mest (och minst) julmust i Sverige under 2023:

1. Norra Norrland(Västerbottens+Norrbottens län): 3,74 liter per person
  2. Västra Svealand(Värmlands+Örebro+Dalarnas län): 3,46 liter per person
  3. Västra Götaland (Hallands+Västra Götalands län): 3,32 liter per person
  4. Östra Götaland (Östergötlands+Jönköpings+Kronobergs+Kalmar+Gotlands län): 3,17 liter per person
  5. Södra Götaland (Blekinge+Skåne län): 3,10 liter per person
  6. Sydöstra Svealand (Södermanlands+Västmanlands län): 3,02 liter per person
  7. Uppsala län: 2,84 liter per person
  8. Södra Norrland (Gävleborgs+Västernorrlands+Jämtlands län): 2,81 liter per person
  9. Stockholms län: 2,37 liter per person

*Siffrorna är uppskattningar baserade på Carlsberg Sveriges förväntade försäljning under helåret 2023 och historiska data.

Om Apotekarnes
Apotekarnes bryggeri grundades 1874 när Stockholms apotekare gick ihop i Apotekarnes Mineralvattens AB. Från början tillverkades enbart vattensorter men sedan 1908 produceras även läskedryck. 1964 införlivades Apotekarnes i Pripps och sedan 2001 ingår bryggeriet i Carlsberg Sverige.

Vill du veta mer om hur Apotekarnes Julmust produceras? Carlsberg Sverige gästades under december månad av Youtubern Gordon Dewon, som fick hänga med in i produktionen. Se klippet i sin helhet här: HUR TILLVERKAR MAN SVERIGES MEST SÅLDA JULMUST?

Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.