Fredriksbergsbadet i Råby, Västerås ritat av Carlstedt Arkitekter i samarbete med Topia Landskapsarkitekter. Foto: Anders Fredriksén.

Fredriksbergsbadet i Västerås nominerat till Västmanlands arkitekturpris

Fredriksbergsbadet i Västerås, ritat av Carlstedt Arkitekter i samarbete med Topia Landskapsarkitekter, nomineras till Västmanlands arkitekturpris 2024.

Fredriksbergsbadet, en viktig mötesplats i förorten Råby i Västerås, totalförstördes i en brand 2017. Fem år senare, i juni 2022, invigdes det nya badet på samma plats. Gestaltningen av den nya byggnaden förmedlar omsorg och kvalitet i utformningen som Råbyborna kan vara stolta över och värna om tillsammans. Materialitet och utformning är noga avvägt för att hitta balansen mellan vandalsäkert och inkluderande. Badet är ritat av Carlstedt Arkitekter i samarbete med Topia Landskapsarkitekter, som ansvarat för landskapsgestaltningen.

Juryns motivering för nomineringen lyder:

Arkitekterna har med begränsade medel skapat en generös och genomtänkt helhet. En relativt enkel byggnad i betong och cortenstål välkomnar med en nästan sakral entréplats med ett vårdträd mitt på. En känsla av japanska spa i formspråk och landskap. Här finns gott om utrymme både för högljudd lek och för avkoppling och återhämtning i grässlänterna eller i skuggan under de perforerade skärmtaken. Fredriksbergsbadet stärker den sociala hållbarheten genom att bli en viktig samlingspunkt mitt bland hyreshusen på Råby. Genom sin fina gestaltning signalerar den att du som bor här är värd att satsas på. Ett projekt väl värt ett arkitekturpris.

- Vi är otroligt stolta över nomineringen av projektet, säger Jacob Forsberg, ansvarig arkitekt för Fredriksbergsbadet. Vår ambition har varit att genom robusta och tåliga material skapa en plats som skapar gemenskap i området, men som också står emot slitage på ett bra sätt. Det är extra roligt att få arbeta med projekt som bidrar till social hållbarhet och att beställaren valt att satsa på kvalité i förorten Råby.

Västmanlands arkitekturpris delas ut av Sveriges Arkitekter Västmanland och priset delas ut i samband med lokalföreningens årsmöte under våren 2024.