Lunch på Carotte x Werket där gästen kan välja om de vill ha en stor eller liten portion vilket speglas i priset samt minimerar matsvinn.

Nu öppnar Carotte upp serviceutbudet i Castellums fastighet Werket

MED ETT STARKT TEAM AV LOKALA PROFILER ÖPPNAR WERKET UPP SITT FULLA SERVICEUTBUD MED KONFERENS- OCH EVENTARENA SAMT RESTAURANG OCH CAFÉVERKSAMHET GENOM CAROTTE. DET UTLOVAS SERVICE- OCH SMAKUPPLEVELSER MED HÖG AMBITION KRING HÅLLBARHETSAGENDAN.

Carotte har fått uppdraget att rå om en framtida klassiker i Jönköping och driver all soft facility service i Werket. Fastigheten är en ny mötesplats för näringsliv och boende i Jönköping som nu öppnar upp sina dörrar. På Carotte x Werket sätts serviceupplevelsen och maten i centrum tillsammans med en ambitiös hållbarhetsagenda. Nu välkomnas gäster för frukost, lunch, café och bageri, samt till konferens- och eventarenan.

TEAMET BAKOM CAROTTE x WERKET
Teamet bakom verksamheten är välkända för många Jönköpingsbor och sitter på omfattande erfarenhet från Jönköpings mest uppskattade destinationer såsom Sjön, Fagerhults Belysning, Stora Hotellet och Elmia.

Platschef för Carotte x Werket är Helena Furenbrink med kockduon Erik Beckman och Peter Holmqvist bakom kastrullerna. I bageriet hittar vi Kalle Ulfves som hämtar erfarenhet från New York där han arbetat på både restaurang Aquavit och för cafékoncernen Fika.

MATEN PÅ CAROTTE x WERKET
Restaurangen är belägen i Werkets luftiga atrium med rikligt av dagsljus som sipprar genom det stora glastaket. Visionerna för maten på Carotte x Werket är stora. Närproducerade råvaror förädlas till säsongens favoriter med minimalt med matsvinn. Alla delar av råvarorna tas till vara och används i såväl matlagningen som i bageriet i ett nära samarbete. Inspirationen till maten hämtas från världens alla hörn med de lokala råvarorna i fokus.

– Alla kollegorna i köket är passionerade över varierande matlagning och att skapa rätter som de själva uppskattar. Ibland hämtar vi inspirationen från hemmaplan, ibland från Asien, medan det andra gånger kan vara Nordafrika eller södra Europa som påverkar oss. På Werket presenteras mat från alla hörn av världen och våra gäster bjuds in att följa med på resan, säger Helena Furenbrink, platschef, Carotte x Werket.

Lunch finns tillgänglig med dagens erbjudande som utgår ifrån en vegetarisk rätt och kompletteras med kött, fisk eller kyckling som alternativ. Gästen kan även välja om de vill ha en stor eller liten portion vilket också speglas i priset samt minimerar svinnet. Varje dag bjuds det även på en generös salladsbuffé, hembakat bröd och något sött till kaffet från bageriet.

– Allt det vi serverar ska främja utveckling för dig som besökare, men också för vår egen del. Målet med vår tankegång är att tillhandahålla de allra bästa råvarorna i säsong till dig – samtidigt som vi minimerar matsvinn. Vi är nöjda när inget går till spillo. Mot slutet av dagen säljs eventuellt överskott från både restaurang och café i restaurangens ”rädda mig” -kyl, berättar Helena Furenbrink, platschef, Carotte x Werket.

Carotte x Werket erbjuder även catering från både café och restaurang som anpassas efter kundens önskemål. Maten levereras på förfrågan och Carotte x Werket kan även tillhandahålla porslin, dryck, personal och kringtjänster. Restaurangen kan också abonneras för slutet sällskap under både kvällar och helger.

BAGERI & CAFÉ PÅ CAROTTE x WERKET
Hos Carotte x Werket är inte heller bröd eller bullar något man tar lättvindigt. Bagaren Kalle Ulfves börjar tidigt på morgonen och bakar baguetter, focaccia, surdegslimpor och frallor. Från cafét kan man utöver bröd även bland annat handla kanel-, kardemumma- och vaniljbullar, morotskaka, croissanter och hälsobars.

Till frukost serveras nybakat bröd, yoghurt, färskpressad juice och Carottes egna smoothies. Eftermiddagen förgylls av ett caféutbud med grillade, italienska mackor, sallader, bröd och något sött från bageriet.

KONFERENS- & EVENTARENA
På Werket erbjuds en bred variation av konferens- och eventlokaler med kapacitet från 4–600 personer. I en flexibel mötesarena samlas man i en nyskapande miljö där idéer växer och planer smids.

Här kan man utnyttja konferensen, aulan, gården eller restaurangen i Werkets atrium. Flera av ytorna går även att boka för slutna sällskap under vissa delar av dygnet, med tillgång till det fulla mat- och serviceutbudet.

Under 2024 kommer även Werkets takterrass att öppna med utsikt över Munksjön.