Nyheter om kassaregisterlagen - seminarium på Ekonomimässan

Anmäl dig till seminariet om kassaregisterlagen, som Cash IT:s vd Robert Karlsson håller på Ekonomimässan fredagen den 23 september kl. 10.15. Vi utlovar en intressant och matnyttig föreläsning! Robert sitter med i Kassaregisterrådets utskott och är mycket engagerad i frågor som rör säkerhet för handlare och ärlighet i kassabranschen.

Kassaregisterlagen kan vara svår att tolka - Skatteverkets egna tolkningar på väg!

Det är nu mer än ett år sedan kassaregisterlagen började gälla och det finns fortfarande handlare som inte har anmält ett certifierat kassaregister. Skatteverket har insett att lagen och dess föreskrifter kan vara svåra att tolka, både för leverantörer och för användare. Nu i höst kommer därför Skatteverket ut med tolkningar av lagen som förhoppningsvis kommer att klargöra många av de frågetecken som funnits kring tillämpningen.
- Vilka är de nya tolkningarna och vad innebär de för redovisningskonsulter eller revisorer och deras kunder?

Oseriösa leverantörer av kassaregister

Inför den nya lagen dök det upp ett antal oseriösa leverantörer som såg sin chans att vara med i kassaboomen. Dessvärre är det i slutändan handlarna som råkar illa ut när deras nya certifierade kassaregister inte uppfyller lagens krav. På kassaregisterrådets webbplats www.kassaregisterradet.se, kan handlarna få tips och råd inför köpet av kassaregister, och få information om seriösa leverantörer.
- Kommer kassaregisterrådet lyckas med upprensningen i branschen? Vad jobbar kassaregisterrådet med i övrigt?

Fler företag kommer omfattas av kassaregisterlagen

Det är förändringar i kassaregisterlagen på väg - inom ett par år kommer många fler företag att omfattas av lagen, bland annat torghandlare och mindre företag. Torghandlarna har tidigare varit undantagna från kassaregisterlagen för att det inte funnits tillräckligt bra kassautrustning för den mobila utomhusmiljön, men nu anser Skatteverket att det inte längre finns några tekniska hinder för torghandlarna.
- Hur kommer det här beslutet fungera i praktiken? Vilka är de övriga förändringarna i lagen?

Dessa och många andra frågor kommer Robert Karlsson, vd för Cash IT, att besvara under sitt seminarium.

Välkommen!

• kassabranschen