Så fyndar du på världens största shoppingdag

Världens största shoppingdag, Singles Day, är här. Så gör du de bästa fynden och undviker fallgroparna.

Visste du att världens största shoppingdag inte är Black Friday eller dagarna runt jul? Faktum är att det är den kinesiska shoppingdagen Singles Day som firas varje år den 11/11. Tack vare att den kinesiske e-handelsgiganten Alibaba, som driver Aliexpress.com, satsat stort på dagen har den växt till den enskilt största shoppingdagen på året. Även i Sverige börjar dagen få fäste som ett av årets bästa tillfällen att fynda då fler och fler e-handlare hakar på Singles Day-konceptet.

Johan Selin, grundare och VD på återbäringstjänsten Cashbackshopping.se som samlar över 700 av de största e-handlarna, ser hur dagen växt i popularitet både hos kunder och e-handlare:

- Vi ser en tydlig trend i att fler och fler e-handlare hakar på Singles Day och kör bättre erbjudanden för varje år som går. Det är en bra nyhet för Sveriges konsumenter, säger Johan Selin.

Många som handlar på nätet använder sig av prisjämförelsesajter men Johan Selin manar till viss försiktighet.

- Prisjämförelsesajter kan ge en bra översikt men man ska ha med sig att de inte visar om en butik exempelvis erbjuder rabattkoder på hela eller delar av sortimentet eller om man även kan få pengar tillbaka via en återbäringssajt.

Det betyder inte att det är dåligt att använda prisjämförelsesajter. I själva verket är det ett bra sätt för dig som konsument att få indikationer om de bästa priserna.

- Jag brukar säga att man absolut ska jämföra priser men glöm inte att kolla om du även kan få återbäring, säger Johan Selin. Då får du den bästa dealen helt enkelt.

Men hur kan du som konsument göra de bästa fynden på Singles Day? Johan Selin på Cashbackshopping.se delar med sig av sina 5 bästa tips

• Letar du efter något särskilt? Ha koll på var priserna ligger så att du har en bra uppfattning om vad som är ett bra pris. Utgå inte från att allt är billigt bara för att det är rea. Det finns definitivt fynd att göra men var selektiv med vad du köper. Det gynnar både dig, din plånbok och miljön.
  • Prenumerera på butikernas nyhetsbrev för att kunna ta del av personliga erbjudanden och få information om de bästa rabatterna.
  • På Singles Day ger många e-handlare rabatt på hela sitt sortiment, inklusive kända och exklusiva varumärken som ofta är undantagna vid andra reor. Bra läge att fynda märkesvaror helt enkelt.
  • Handla med kreditkort som ger poäng till resor och liknande. Detta gäller såklart endast om din ekonomi tillåter det, kreditkort blir snabbt dyrt om man inte betalar hela räkningen.
  • Kolla alltid om du kan få återbäring innan du handlar. I genomsnitt ger de butiker som finns listade på Cashbackshopping.se runt 5 % i återbäring vilket snabbt blir stora pengar för dig som kund.

Faktaruta Singles Day:
Singles Day har sitt ursprung i Kina och firas den 11/11, ett datum som med sina ettor blivit en symbol för singlar. Singlarnas dag sägs komma från en motreaktion till Alla hjärtans dag och har blivit ett tillfälle då man hyllar sig själv och sin självständighet. Singles Day har idag utvecklats till världens största shoppingdag och enbart Alibaba sålde för över 30 miljarder USD under Singles Day 2018.

Om Cashbackshopping.se:
Cashbackshopping.se är en kostnadsfri tjänst som ger återbäring till sina medlemmar när de handlar och provar tjänster online. Lundabaserade Cashbackshopping.se grundades 2014 av Johan Selin och erbjuder idag sina medlemmar återbäring från över 700 butiker, som CDON.COM, Nelly.com, Hotels.com & DN.se.

Pressmeddelande från Online Evolution Nordic AB för publicering söndag 10/11 eller måndag 11/11 2019.

Vid frågor, kontakta VD Johan Selin på Online Evolution Nordic AB som driver Cashbackshopping.se.
​johan.selin@cashbackshopping.se

Pressbild för fri användning finns att tillgå.

• Detaljhandel

• ekonomi
  • online
  • internettjänster
  • internet startup
  • onlinetjänster
  • webbtjänster
  • konsumenter
  • konsumenttjänster
  • konsument
  • sparande
  • skåne
  • lund
  • e-handel
  • shopping
  • singles day
  • privatekonomi
  • ehandel

• Skåne

​Cashbackshopping.se, som drivs av Online Evolution Nordic AB, är en kostnadsfri tjänst som ger återbäring till sina medlemmar när de handlar och provar tjänster online. Lundabaserade Cashbackshopping.se grundades 2014 av Johan Selin och erbjuder idag sina medlemmar återbäring från över 700 butiker, som CDON.COM, Nelly.com, Hotels.com & DN.se.

Johan Selin

Presskontakt VD 073-5356598