Amarones kultproducent Dal Forno Romano i två exklusiva släpp under augusti!

Amarones kultproducent Dal Forno Romano i två exklusiva släpp under augusti!

Dal Forno Romano räknas till en av Italiens mest kvalitativa producenter i Veneto-regionen och enligt många den bästa Amaroneproducenten. Nu är det dags att lansera årgång 2012 på Systembolaget av dessa viner i två omgångar. Först ut är Valpolicella D.O.P. Superiore som lanseras den 16:e augusti. Därefter följs det upp med ett webbsläpp av Amarone della Valpolicella D.O.C.G. den 22:a augusti.

Valpolicella D.O.P. Superiore 2012

Varunr: 91111-01, pris: 699 kr, 750 ml, alk. 14,5%. Totalt släpps 360 flaskor.

Vinet är gjort på 70% Corvina, 20% Rondinella, 5% Croatina och 5% Oseleta. Vinet tillverkas enligt samma metod som Amaronen men med torkning av druvorna under kortare tid, ca 45 dagar. Till Valpolicellan används också druvor från yngre vinrankor än till Amaronen. Pressningen av druvorna skedde i november och lagrades därefter på nya barriquer under 24 månader innan buteljering.

Amarone della Valpolicella D.O.C.G. 2012

Varunr: 95129-01, pris: 2 496 kr, 750 ml, alk. 17%. Webblansering om 36 flaskor.

Vinet är gjort på 60% Corvina, 20% Rondinella, 10% Oseleta och 10% Croatina. Druvorna som används till Amaronen kommer aldrig från vinrankor som är yngre än 10 år. Druvorna valdes noggrant vid skörd och torkas därefter under tre månader på platåer i stora öppna rum med ett bra ventilationssystem som säkrar ett jämnt och bra luftflöde. I mitten av december gjordes ytterligare en selektering av druvorna innan de pressades. Jäsningen skedde i temperaturkontrollerade rostfria ståltankar vid en temperatur runt 28 grader. Vinet lagrades därefter på nya barriquer under 24 månader. Efter buteljering lagrades vinet ytterligare 36 månader på flaska.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.