Den 1 mars lanseras Barolo från Massimo Rivetti i Systembolagets Fasta sortiment. Massimo Rivetti Barolo Nr: 20055 · Flaska 750 ml · 14,5 % · Pris: 295 kr.

Barolo från Massimo Rivetti lanseras på Systembolaget 1 mars

Moestue & Cask lanserar nu ett tredje vin på Systembolaget från Piemonte-producenten Massimo Rivetti. Det är en ekologisk Barolo som lanseras den 1 mars i det Fasta sortimentet, pris 295 kronor.

I morgon, den 8 februari, lanseras de ekologiska vinerna Massimo Rivetti Barbaresco 2019 (329 kr) och Massimo Rivetti Langhe Nebbiolo Avene 2020 (189 kr) i Systembolagets Beställningssortiment. Och 1 mars är det dags för en prisvärd ekologisk Barolo som kommer i FSN, det vill säga "Fast sortiment valt av Systembolaget". Det här är ett nytt samarbete med familjeägda och ekologiska vinproducenten Massimo Rivetti i Piemonte.

Mats Abrahamsson är produktchef.
– Samarbetet ligger helt i linje med det vi vill uppnå på Moestue & Cask. Vi söker gärna efter familjeägda vinhus och här på Massimo Rivetti är det nu femte generationen som driver produktionen. Det här är ett vinhus som erbjuder både hög kvalitet och prisvärdhet.

– Dessutom jobbar vi gärna med ekologisk framställning. Det som skiljer Massimo Rivetti från många andra vinhus är hur de arbetar, till exempel med att plocka skadedjur för hand och tillverka eget naturgödsel. De använder enbart den jäst som finns naturligt på druvorna, något som normalt hittas bland betydligt dyrare viner.

Mats Abrahamsson beskriver Massimo Rivetti Barolo:
– Det är fatkryddigt med doft av röda bär, nypon och svart te. Vinet har en kryddig smak som redan nu är tillgänglig. Eftersmaken är generös och lång. Barolo passar bra till alla sorters risotto, utom skaldjursrisotto. Det är också lätt att matcha vinet till kötträtter med krämiga tillbehör som potatisgratäng eller gräddig sås.

Massimo Rivetti Barolo

Nr: 20055 · Flaska 750 ml · 14,5 % · Pris: 295 kr · Säljstart: 2023-03-01

Vill du ha mer information om vinet kontakta Mats Abrahamsson: mats@moestuecask.se

Massimo Rivetti har drivits av familjen Rivetti sedan 1947. Deras vinkällare är en av de äldsta byggnaderna i området och ligger centralt i den 25 hektar stora egendomen. Deras vingårdar ligger alla i syd- eller sydvästsluttningar och vinrankorna är mellan 40 och 75 år gamla.
Här odlas till exempel nebbiolo, barbera och moscato, men också internationella druvor som chardonnay och merlot. Druvorna skördas för hand och endast de bästa druvorna plockas. Massimo Rivetti har odlat sina vingårdar ekologiskt sedan 2009 och 2016 fick de sin ekologiska certifiering.

Moestue & Cask har idag en av Sveriges mest spännande vin-, öl- och spritportföljer. Vi har en målsättning om att ha en levenade portfölj och leverera alkoholhaltiga drycker av högsta kvalité till den svenska marknaden genom ansvarstagande. Det gör vi genom att ha ett nära, personligt och ansvarsfullt samarbete med alla våra producenter och samarbetspartners. Vårt fokus ligger på vin, öl och kvalitativ sprit som vi själva gillar och är nyfikna på att lansera, och vi utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.