Brassevin lanseras på Systembolaget

Brassevin lanseras på Systembolaget

Brasilien, då tänker du nog i första hand på Copacabana, Karnevalen i Rio och fotboll. Vin från Brasilien skulle nog hamna rätt långt ned i tankekedjan.

Vinproduktionen tog fart för lite drygt 100 år sedan då många italienska immigranter bosatte sig i de södra delarna av Brasilien, i regionen Rio Grande do Sul. Klimatet påminde om norra Italien och att odla druvor var något de kunde. I Campanha, på gränsen mot Uruguay, ligger medeltemperaturen under sommaren på 24 grader. Granit och kalksten i jordmånen gör att det är mycket mottagligt för vinstockar.

Med den stadigt växande ekonomin och viljan av att vara "ett av de stora länderna" i alla avseenden, har under det senaste årtiondet även avspeglat sig i vinnäringen. Med sina 180 millioner invånare och ett ökat intresse för vin så började vinproducenterna att jobba på ett nytt sätt, att producera högkvalitativa viner som skulle lämpa sig för export och ta upp kampen mot de traditionella vinländerna.

Med Brasiliens starka band till Portugal så har även traditionella portugisiska druvvarianter haft en betydande roll i framställningen. Vinet vi nu lanserar, Quinta do Seival Castas Portuguesas 2008, har 50/50 Touriga Nacional och Tinta Roriz, som ett eko av det gamla landet. Etiketten är baserad på den första som gjordes på ett vin i Brasilien. Smaken, mer europeisk i sin karaktär än Sydamerikansk, kryddig, torr, fruktig och mogen. Välbalanserade tannier och en generös avslutning.

Ett seriöst vin från ett land med stora ambitioner

SB nr: 90348

Pris: 119 kr