Champagne Lanson Le Black Création lanseras på Systembolaget

Champagne Lanson Le Black Création lanseras på Systembolaget

Från 1 mars finns Champagne Lanson Le Black Création på 375 milliliters flaska i Systembolagets Fasta sortiment i drygt 60 butiker. Priset för en halvflaska är 199 kronor.

Produktchef Anders Rüster om vinet:
– Jag tycker att Lanson med inträdet av Hervé Dantan som vinmakare har skapat en modern Champagne med sin Le Black Création. En mindre del av blandningen har numera genomgått malolaktisk jäsning vilket ger vinet en fin rondör i en direkt generös stil. Andelen reserve-vin och den längre källarlagringen innan vinet släpps ut på marknaden gör också vinet mer komplext är tidigare.

Lanson Le Black Création
Nr 7545 · Flaska · 375 ml · 12,5 % · Pris: 199 kr · Säljstart 1/3

– Halvflaskan är en alldeles utmärkt vardagsstorlek på Champagne, säger produktchef Anders Rüster och fortsätter: Jag dricker helst Le Black Création tillsammans med familj och vänner närhelst tillfälle bjuds. Till exempel som aperitif, till finger food, skaldjur eller fiskrätter.

”Le Black Création återspeglar mångfalden av terroir i Champagne. Med tillgång till cirka hundra Crus har vi en unik färgpalett tillgänglig för oss för att komponera våra blandningar i linje med Lanson-identiteten och med den rätta balansen som naturen har gett oss.”
Vinmakaren Hervé Dantan

Le Black Création har ett unikt recept som avslöjas genom QR-koden som visas på baksidan. Detta nya verktyg gör det möjligt för alla konsumenter att upptäcka hemligheterna bakom sin Création och markerar ett nytt kapitel i vinhusets strävan efter transparens.

Det anrika Champagnehuset Lanson grundades redan 1760 och är ett av de äldsta Champagnehusen, det är fortfarande privatägt. Utgångspunkten har alltid varit att tillvarata den unika expertis som kvinnorna och männen haft i familjen Lanson i över 260 år.

Chefsvinmakare för Lanson är Hervé Dantan, som får fram otroligt eleganta viner där signumet är fräschhet och vitalitet något som kännetecknar husstilen för Champagne Lanson. "The Lanson Style" utgår ifrån fyra hörnstenar: ett noggrant urval av Crus, vinifiering enligt den traditionella Champagnemetoden, en unik kollektion av reserve-viner och längre lagringstid på jästfällningen i källaren.

Hervé började hos Lanson 2013 och har sedan dess gjort en rad med kvalitets- och förbättringsarbeten i vingårdarna och vineriet. Han har även förlängt tiden som vinet får ligga på jästfällningen vilket ger mer komplexa viner.

För mer information om produkten kontakta Anders Rüster: anders@moestuecask.se