Glen Moray Peated Single Malt vinner GULD i USA!

Glen Moray Peated Single Malt vinner GULD i USA!

Glen Moray Peated Single Malt har vunnit GULD i de prestigefyllda tävlingarna, San Francisco World Spirits Competition samt New York International Spirits Competition! I NYISC så består jurypanelen av minst fyra professionella domare som poängsätter spriten. I kategorien Single Malts så fick Glen Moray Peated en guldmedalj, 94 poäng, och omdömet "I love it"! Båda tävlingarna genomfördes tidigare i somras.

Glen Moray Peated Single Malt hittar du på Systembolagets hyllor med varunr: 446-01 | pris: 299 kr | 700 ml | alk.halt på 40% VOL.

Glen Moray Peated Single Malt har legat på Bourbonfat i ungefär 7 år och för att få upp rökigheten så använder man rökmalt. På näsan hittar man en delikat rökighet tillsammans med vanilj och lite läder. Smaken är rökig, lite lätt kryddighet med citrus och mjuka vaniljtoner. Slutet är långt med kryddiga fattoner och en elegant rökighet.

Lite beroende på årstid så avnjuter du bäst Glen Moray Peated "neat" med några droppar vatten, "on the rocks" på en isbit eller som en riktigt kvalitativ cocktailingrediens i t ex en "Rhubarb Whisky Sour". Möjligheterna är nästintill oändliga.

Några av Whiskytidningarna har skrivit så här om Glen Moray Peated Single Malt: Whisky & Bourbon eller Allt om Whisky eller The Spirits News samt Malter Magasin.

Glen Moray som är beläget i Elgin, hjärtat av Speyside, startade ursprungligen som Elgin West Brewery 1830 och producerade lokala ales. Den 13:e september 1897 så började man med destilleringen av Single Malt Whisky av högsta kvalitet som man lagrade på olika typer av fat. Speyside som ligger beläget i nordöstra delen av Skottland, de skotska högländerna. Regionen har ett mycket fördelaktigt klimat för tillverkning av kvalitetswhisky och i området finns det många destillerier.

1999 lanserade man sina första wood finish series - Chardonnay och Chenin Blanc, något som sedan blivit ett signum för destilleriet.

För mer information eller bilder kontakta Anne-Charlotte Birnik på Moestue Sverige, anne-charlotte@moestue.se.

Fokus ligger på vin och kvalitativ sprit och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden. Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.

Cask Swedens huvudfokus ligger på Öl & Sprit.

På ölsidan jobbar vi med det som numera kallas för Craft-Beer.

På spritsidan har vi ett brett utbud maltwhisky från Skottland, liksom några av de främsta japanska whisky-destillerierna. Vi jobbar med kanske Normandies främsta Calvados-destillatör, lägg därtill Cognac, fruktdestillat och några av de bästa romproducenterna från Karibien och Sydamerika så får du en unik produktportfölj.

På vår hemsida www.casksweden.se hittar du information om våra producenter och deras alster.

Daniel Gyhlenius

Presskontakt CEO & Partner Moestue Grape Selections 0705-981445
Patrik Strandberg

Presskontakt Business Development Manager Beer & Spirits 0708-541303

Om Cask & Moestue

Sedan den första september 2011 har Cask Sweden AB och Moestue Grape Selections AB ett nära samarbete på den svenska marknaden. Vi har en gemensam säljkår och sortimentslista i ett separat bolag, Caskmoestue AB, där vi vågar sticka ut hakan och påstå att vi har en av marknadens bredaste och mest spännande portföljer. Med stor passion och ödmjukhet inför de producenter vi representerar försöker vi vidareförmedla den känslan till våra kunder. Vi arbetar mycket nära våra vinmakare, destillatörer och bryggare, vi lär känna dem och låter dem ta en aktiv del i utvecklingen av våra företag.

Cask & Moestue