Integrale Frizzante Pet Nat Bianco och Pet Nat Rosé är två ekologiska nyheter i Systembolagets Beställningssortiment. Pris 125 kronor.

Integrale Frizzante Pet Nat – två nyheter till Systembolaget

Nu lanserar vi två spännande och ekologiska produkter från italienska Integrale i Systembolagets Beställningssortiment. Det är två pet nat-viner, en bianco och en rosé.

”Pet nat är en gammal mousserande vintyp som fått renässans. Därför är det extra kul att få presentera de här vinerna, som dessutom säljs till ett fördelaktigt pris.” säger produktchef Mats Abrahamsson.

Vid tillverkningen av pet nat avslutas första jäsningen på flaska men istället för att ta bort jästen sedan, som man gör med till exempel champagne, så får den vara kvar.

”Integrale är i första hand en sällskapsdryck och en aperitif. Men vinet fungerar också bra med italiensk plockmat.” säger Mats Abrahamsson

Pet nat är en vintyp som intresserar allt fler. Det är både den traditionella tillverkningsmetoden och den naturligt låga alkoholhalten som attraherar. Vinet blir lätt mousserande och får en torr, frisk smak.

Pet nat – pétillant naturel

Pet nat, eller pét nat är en förkortning av det franska uttrycket pétillant naturel – "naturligt pärlande". Vinet görs med en metod som kallas ancestrale. Ancestrale går ut på att vinet börjar sin jäsning i tank eller fat, men jäsningen avslutas i försluten flaska. Man häller alltså över vinet på flaska innan det jäst klart. Förslutningen gör att det bildas kolsyra i vinet. Det finns jästfällning kvar då vinerna inte filtreras. Ofta är dessa viner förseglade med kronkapsyl istället för kork. Pet nat-viner kan tillverkas över hela världen. Ancestrale anses vara den ursprungliga metoden för att göra ett vin mousserande.

Vill du testa vinerna? Kontakta produktchef Mats Abrahamsson: mats@moestue.se

Integrale Frizzante Pet Nat Bianco – Ekologiskt
Druvor: Glera, Garganega, Serprino, Pinella
Smaker av vit persika, gula äpplen, exotisk frukt och fläder.
Perfekt som aperitif och sällskapsdryck men fungerar också fint till tempura, skaldjur och pizza.
Nr 57467 · Flaska 750 ml · 10,5 % · Pris: 129 kr

Integrale Frizzante Pet Nat Rosé – Ekologiskt
Druvor: Raboso, Marzemina, Corbinella, Turchetta
Smakar vinbär och körsbär med toner av ros och viol. Friskt och relativt torrt.
Passar perfekt till ostar och italiensk plockmat men också till fisksoppa och ljust kött.
Nr 57457 · Flaska 750 ml · 10,5 % · Pris: 129 kr