Lautus Rosé Alcohol Free lanseras i Systembolagets Tillfälliga sortiment 1 juni. Nr: 1949 · Burk 250ml · Pris 29 kr + pant

Lautus Rosé Alcohol Free – perfekt för sommarens picknickar

Lautus Rosé är ett alkoholfritt rosévin på burk som passar perfekt på sommarens alla utflykter. Det är utmärkt som sällskapsvin, till sallader eller lättare kyckling- och grönsaksrätter. Vinet lanseras i Systembolagets Tillfälliga sortiment 1 juni.

Vin på burk är ett växande segment. Frakten blir mer miljövänlig än med flaskor. Burken tar liten plats så nu kan du alltid ha Lautus rosé på lut i kylen om du får lust att ta bara ett glas vin eller har gäster som vill ha ett alkoholfritt alternativ.

Pinotagedruvorna för Lautus Rosé kommer från Voor Paardeberg, ett litet vinodlingsområde nära Paarl i västra Kapregionen i Sydafrika. Man använder mindre klasar och bär som ger en högre smakkoncentration. Lautus Rosé är en ljust laxfärgad rosé med frisk doft och smak av jordgubbar och andra röda bär.

Alkoholen avlägsnas med hjälp av spinning-cone teknik vid låg temperatur och under vacuum. Det är ett mycket varsamt sätt att avlägsna alkoholen på och bevarar aromen i det ursprungliga rosévinet. Vinet är veganvänligt.

Nr: 1949 · Burk 250ml · Pris 29 kr + pant · Lanseras 1/6
För mer information om produkten kontakta Mats Abrahamsson: mats@moestuecask.se

Holder Vineyard & Wines

Reg Holder växte upp på Sydafrikas västkust på sin familjs gård, Doringboom, som hans föräldrar förvärvade 1992. 20 kilometer från havet gav svala vindar om kvällarna efter varma dagar, vilket ger perfekta förhållanden för druvodling.

Reg träffade sin fru Mia när han studerade vid universitetet i Stellenbosch, där hon läste redovisning och han tog en examen i vinodling och oenologi. Efter många trevliga kvällar fyllda med god mat och vin gifte de sig och bosatte sig i Stellenbosch.

Mia blev gravid 2015, och paret längtade tillbaka till sina mysiga kvällar med god mat och vin. Mia tröttnade snabbt på kolsyrade och söta alkoholfria drycker och sökte efter ett bra alkoholfritt vin. Parets passion för ett alkoholfritt vinalternativ av hög kvalitet att njuta av tillsammans med mat, vänner och ur ett fint glas ledde till Lautus födelse.
2017 lanserades det första alkoholfria vinet i Lautus-serien och fler har kommit sedan dess.