Randall Grahm med besökare på Bonny Doon Vineyards. Foto: Julie Cahill.

Le Cigare Volant: Randall Grahms kultförklarade vin på Systembolaget

Den 1 december lanseras 2021 Le Cigare Volant från Bonny Doon Vineyards som tillfällig nyhet på Systembolaget. Årgång 2021 har en druvsammansättning av 65 procent grenache, 18 procent syrah, 15 procent cinsault och 2 procent petit syrah. Samtliga druvor är hämtade från olika vingårdar i Central Coast, Kalifornien.

Produktchef Anders Rüster om vinet:
– 2021 Le Cigare Volant har en nyanserad smak med mjuka tanniner och en frisk fruktsyra med toner av mörka körsbär och skogshallon uppbackat av en fin kryddighet med inslag av lakrits och lagerblad.

Vinmakarens noter:
”Det här var det första produktionsåret vi kunde samjäsa cinsault med syrah. Något magiskt händer när cinsault och syrah gifter sig; tanninhalten från syrah ger mer struktur åt cinsault. Den kryddiga lakritskomponenten från syrah är en perfekt motvikt till Griotte-körsbär som härstammar från cinsault. Under växtcykeln gallrades cinsault flera gånger både för att få mer koncentration och jämnare mognad. Det svalare klimatet gav också cinsault ett underbart spektra av smaker."
Randall Grahm (Vinmakningsdirektör/Grundare)

2021 Le Cigare Volant
Nr 90360 · Flaska · 750 ml · 14,5 % · Pris 219 kr · Lanseringsdag: 1/12

Vill du veta mer om produkten kontakta Anders Rüster: anders@moestuecask.se

Historien om Bonny Doon Vineyards startar 1979 då den 26-årige Randall Grahm sätter segel i sitt sökande efter ”The Great American Pinot Noir”. Med stöd av sin familj köper han en vingård i området Bonny Doon i Santa Cruz, Kalifornien. Efter några mödosamma år så måste den målmedvetne Randall inse att Pinot Noir inte riktigt trivs i denna del av Kalifornien. Som tur var hade han även planterat en del druvor från Rhônedalen på egendomen vilket visade sig vara ett lyckokast. Det var med dessa druvor som Randall Grahm skapade det kultförklarade vinet Le Cigare Volant. Första årgången av vinet (1984) lanserades 1986 och genom detta blir Randall Grahm en av de ursprungliga ”Rhône Rangers”. Resten är historia.

Anders Rüster

Business Development Wine Frankrike, USA, Argentina 0703-911973