Lustau Fino de Jerez En Rama lanserar vi den 12:e oktober lagom till höstens tapas.

Tisdagen den 12:e oktober lanserar vi Lustau Fino de Jerez En Rama på Systembolaget med varunr: 94116-02 | pris: 199 kr | 500 ml | alk. 15,5% VOL | inköpt kvantitet är 120 buteljer.

Lustau Fino de Jerez En Rama har en torr, elegant smak med inslag av nötter, mineral, jäst, gröna äpplen och ljust bröd. Passar självklart som aperitif eller till tapas men prova även gärna till ostron eller höstens skaldjur. Vinet buteljerades i maj 2021.

"Suget efter Lustaus En Rama Sherries har ökat enormt under det senaste åren och vi är glada över att kunna lansera åtminstone en mindre kvantitet säger Anders Rüster på Moestue Sverige."

Vinet är en ung Fino som tappas direkt från fat och är i det närmsta helt ofilterat. Många Sherry-entusiaster anser En Rama som urtypen för Manzanilla eller Fino. Då vinet knapp genomgår någon filtrering så blir En Rama-Sherry intensiv och rik i smaken. Lustau Fino de Jerez En Rama har lagrats i fyra år på amerikanska ekfat under sitt ”flor-täcke”, den speciella typen av jäst-täcke som bildas i faten vid lagring av bl a Fino.

Staden Jerez de la Frontera är ”huvudstaden” i Sherry-triangeln som består av ytterligare två byar: Sanlùcar de Barrameda och El Puerto de Santa María. Vinerna från Jerez har en rund och fyllig karaktär pga områdets långa varma somrar och milda men regniga vintrar.

För mer produktinformation eller bilder kontakta Anders Rüster på anders@moestue.se.

Fokus ligger på vin och kvalitativ sprit och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden. Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.