Michter's utsedd till “World’s Most Admired Whiskey”

Michter's utsedd till “World’s Most Admired Whiskey”

Michter's har utsetts till världens mest beundrade whiskey. Det är det första amerikanska whiskeyn någonsin att få branschens högsta hedersutmärkelse.

Röstningen avgörs av experter från mer än 20 länder. Det är första gången som en amerikansk whiskey har tagit hem branschens högsta utmärkelse och Michter's slog till exempel ikoniska whiskyvarumärken som Yamazaki som kom på andra plats och Ardbeg på tredje, samt Springbank, Nikka och Macallan.

Michter's med säte i Louisville, Kentucky, har producerat whiskey sedan mitten av 1700-talet då bröderna Johann and Michael Shenk ska ha varit bland de första att producera whiskey av råg i USA. Sedan mitten av 1990-talet producerar Michter’s sin whiskey i Kentucky och drivs av Matt Magliocco.

Läs mer om priset och se hela listan här!

Andrea Wilson, Michter's Distillery EVP, General Manager och Master of Maturation.

– Jag kunde inte vara stoltare över vad detta innebär, inte bara för Michter's, utan för hela den amerikanska whiskey-gemenskapen, säger Andrea Wilson, Michter's Master of Maturation, tidigare ordförande för Kentucky Distillers' Association och medlem av Kentucky Bourbon Hall of Fame.

– Det är det ultimata erkännandet av uppmärksamheten på detaljer, disciplin och fokus på kvalitet som har kännetecknat produktionen av högkvalitativ amerikansk whiskey i många år nu, säger Wilson och fortsätter:

– Hemma har vi alltid haft en enorm tro på vår metod, men sedan reser man utomlands och ser hur bourbon automatiskt placeras på den lägsta hyllan i många delar av världen. Så det är verkligen spännande att se den nå så högt anseende. Det här betyder så mycket för vårt team, och vi kunde inte vara mer ödmjuka över att få fira detta stora ögonblick i amerikansk whiskey-historia med våra vänner i branschen.

Shay Waterworth, redaktör för Drinks International:
– Michter's är officiellt handelns favorit-whiskey. Inte nog med att varumärket har en fascinerande historia, det producerar också några av de bästa whiskies i världen just nu. Vid varje mässa jag besöker ser jag en folkmassa av bartenders, importörer och köpare som samlas runt Michter's monter, vilket ytterligare rättfärdigar dess plats högst upp på vår ansedda ranking.

För Joseph J. Magliocco innebär Michter's utnämning till världens mest beundrade whiskey en anmärkningsvärd resa som började på 1990-talet när han och hans två bröder förvärvade Michter's varumärke för 245 dollar.

För Michter's president, Joseph J. Magliocco, innebär utnämningen en anmärkningsvärd resa som började på 1990-talet när han och hans två bröder förvärvade Michter's varumärke för 245 dollar. Varumärket hade övergetts, och därmed även rättigheterna. Så nu köpte han Michter's som han tidigare hade sålt på ett sommarjobb han hade under slutet av 1970-talet.
    På 1990-talet återupplivade Magliocco och Richard Newman Michter's långa historia av hantverksprodukter i small batch-stil. Hela tillverkningsprocessen från sädesfält, tunnbinderi, destillering och fatlagring styrs av en exceptionellt hög kunskapsnivå hos den nya generationen Michter’s.

Här är de produkter från Michter's som just nu finns hos Systembolaget:
    Michter's US*1 American Whiskey, finns på utvalda Systembolagsbutiker
    Nr 86132 · Flaska · 700 ml · 41,7 % · Pris: 699 kr

Michter's US*1 Kentucky Straight Bourbon, Beställningssortimentet
    Nr 587 · Flaska · 700 ml · 45,7 % · Pris: 654 kr

Michter's US*1 Sour Mash Whiskey, Beställningssortimentet
    Nr 56337 · Flaska · 700 ml · 43 % · Pris: 699 kr

Michter's US 1 Single Barrel Kentucky Straight Rye, Beställningssortimentet
    Nr 53559 · Flaska · 700 ml · 41,7 % · Pris: 699 kr

Vill du veta mer om produkterna eller priset, kontakta Karl Wennberg: karl@moestuecask.se