Premiär för Depaz Port Cask Finish i Sverige

Premiär för Depaz Port Cask Finish i Sverige

Efter flera lyckade lanseringar av Depaz rom i Sverige är det nu dags för Depaz Port Cask Finish som släpps i Systembolagets Tillfälliga sortiment den 31 maj. Endast 200 flaskor kommer att finnas på den svenska marknaden.

Depaz Port Cask Finish lagras i minst åtta år i noggrant utvalda små ekfat. Därefter får rommen en avslutande lagring, elva månader i portvinsfat som ger rika aromer av fikon och kokta frukter.

Smaken börjar med mjuk ek som följs av vanilj och choklad. Toner av moget portvin utvecklas sedan tillsammans med hasselnöt, torkade frukter och kakao. Den långa avslutningen ger toner av subtil jasmin, kaffe och plommon.

Förutom att dricka den precis som den är kan du också testa att servera rommen till olilka maträtter. Depaz Port Cask Finish passar till exempel utmärkt tillsammans med en skiva stekt foie gras, den kan också serveras för att framhäva smakerna av en rostad, kryddig anka, eller för att addera en spännande touch till en lyxig tarte tatin.

Depaz Port Cask Finish
Nr 92577 · Glasflaska · 700 ml · 45,0 % · Pris: 999 kr · Antal: 200 flaskor · Säljstart: 31/5

För mer information om produkten kontakta Christian Ingerhed: christian@moestuecask.se

Lite om Depaz historia:

Varumärket Depaz kom till på La Montagne, en gård som grundades av den första guvernören på ön, Jacques Duparquet, år 1651. Marken användes ursprungligen för att producera tobak, indigo och för boskap, men gjordes om för sockerrörsproduktion. Flera familjer arbetade där, inklusive Victor Depaz, som hjälpte till att utöka romproduktionen och på så sätt utveckla staden Saint Pierre. Staden Saint Pierre upplevde då sin storhetstid och fick smeknamnet "Antillernas lilla Paris". Men den 8 maj 1902 vaknade vulkanen Mount Pelée och staden raderades i ett ögonblick från kartan.

Victor Depaz studerade i Bordeaux vid den tiden. Han fick höra om den fruktansvärda katastrofen och att hela hans familj var död. Föräldralös och bankrutt bestämde han sig för att flytta till Kanada. Men på sin resa bestämde han sig istället för att återvända till Saint Pierre, till bostaden där han föddes. Den 8 maj 1917, bara 15 år efter utbrottet, startade han upp sitt nya destilleri. Han byggde sedan ett familjehem där han bodde från 1922 tillsammans med sin fru och elva barn. På 1950-talet tog sönerna över efter sin far. André och Raoul Depaz moderniserade sockerrörsproduktionen och förbättrade destilleriet som blev känt som Depaz-destilleriet. Än i dag bidrar de soldränkta sockerrören, den vulkaniska jordmånen och det rena vattnet till den exceptionella smaken av Depaz-rom, certifierad AOC-rom från Martinique.