Tisdag den 19:e oktober, exklusiv lansering från Marquis d´Angervilles egendom Domaine du Pélican i Arbois.

Tisdagen den 19:e oktober kl 10:00 lanseras 2019 Domaine du Pélican Savagnin Ouillé i ett limiterat släpp på Systembolaget. Varunr: 95690-01 | pris 339 kr | 750 ml | alk. 13,5% VOL | 600 flaskor är inköpta för Sverige.

Anders Rüster på Moestue Sverige beskriver vinet så här: "det har en torr, ungdomlig, koncentrerat fruktig och komplex smak med inslag av citrus, ananas, gult äpple och gula stenfrukter”.

Egendomen är familjen d´Angervilles enda utanför Bourgogne och man producerade sin första årgång 2012. Guillaume d´Angerville driver Domaine du Pélican tillsammans med Francois Duviver, vinmakare hos Domaine  d´Angerville i Bourgogne. Vinerna produceras i Château Chavanes i Montigny-les-Arsures. Namnet är inspirerat av staden Arbois vapen där en pelikan föder sina ungar. Samtliga viner från Domaine du Pélican är biodynamiskt producerande och en certifiering är nära förestående.

En stor del av druvorna till Domaine du Pélican Savagnin är hämtade från de 5 hektar biodynamisk odlade vingårdar som omgärdar slottet i närheten av staden Arbois.

Fokus ligger på vin och kvalitativ sprit och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden. Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.

Cask Swedens huvudfokus ligger på Öl & Sprit.

På ölsidan jobbar vi med det som numera kallas för Craft-Beer.

På spritsidan har vi ett brett utbud maltwhisky från Skottland, liksom några av de främsta japanska whisky-destillerierna. Vi jobbar med kanske Normandies främsta Calvados-destillatör, lägg därtill Cognac, fruktdestillat och några av de bästa romproducenterna från Karibien och Sydamerika så får du en unik produktportfölj.

På vår hemsida www.casksweden.se hittar du information om våra producenter och deras alster.

Daniel Gyhlenius

Presskontakt CEO & Partner Moestue Grape Selections 0705-981445
Patrik Strandberg

Presskontakt Business Development Manager Beer & Spirits 0708-541303

Om Cask & Moestue

Sedan den första september 2011 har Cask Sweden AB och Moestue Grape Selections AB ett nära samarbete på den svenska marknaden. Vi har en gemensam säljkår och sortimentslista i ett separat bolag, Caskmoestue AB, där vi vågar sticka ut hakan och påstå att vi har en av marknadens bredaste och mest spännande portföljer. Med stor passion och ödmjukhet inför de producenter vi representerar försöker vi vidareförmedla den känslan till våra kunder. Vi arbetar mycket nära våra vinmakare, destillatörer och bryggare, vi lär känna dem och låter dem ta en aktiv del i utvecklingen av våra företag.

Cask & Moestue