Moestue & Cask inleder ett samarbete med familjeägda och ekologiska vinhuset Massimo Rivetti.

Vi lanserar två viner från producenten Massimo Rivetti den 8 februari

Vi på Moestue & Cask är glada att få berätta om ett nytt samarbete med familjeägda och ekologiska vinproducenten Massimo Rivetti i Piemonte. Vi lanserar två viner i Systembolagets Beställningssortiment den 8 februari och 1 mars kommer deras Barolo i Fasta sortimentet.

Massimo Rivetti har drivits av familjen Rivetti sedan 1947. Deras vinkällare är en av de äldsta byggnaderna i området och ligger centralt i den 25 hektar stora egendomen. Deras vingårdar ligger alla i syd- eller sydvästsluttningar och vinrankorna är mellan 40 och 75 år gamla.

Här odlas till exempel nebbiolo, barbera och moscato, men också internationella druvor som chardonnay och merlot. Druvorna skördas för hand och endast de bästa druvorna plockas. Massimo Rivetti har odlat sina vingårdar ekologiskt sedan 2009 och 2016 fick de sin ekologiska certifiering.

Efter att ha tagit examen från Oenologiska skolan började Andrea Rivetti omedelbart ta hand om familjens vingårdar, med samma passion som har gått i arv i generationer.

Mats Abrahamsson är produktchef för vinerna.

– Samarbetet ligger helt i linje med det vi vill uppnå på Moestue & Cask. Vi söker gärna efter familjeägda vinhus och här på Massimo Rivetti är det nu femte generationen som driver produktionen. Det här är ett vinhus som erbjuder både hög kvalitet och prisvärdhet.

– Dessutom jobbar vi gärna med ekologisk framställning. Det som skiljer Massimo Rivetti från många andra vinhus är hur de arbetar, till exempel med att plocka skadedjur för hand och tillverka eget naturgödsel. De använder enbart den jäst som finns naturligt på druvorna, något som normalt hittas bland betydligt dyrare viner.

Den 8 februari lanserar vi två av Massimo Rivettis viner i Systembolagets Beställningssortoment:

Massimo Rivetti Barbaresco 2019, Ekologiskt
    Nr 50871 · Flaska 750 ml · 14 % · Pris 329 kr

Druvorna kommer från Neive i Barbaresco 380 meter över havet. Druvorna skördas för hand och jäser i kar av fransk ek i 12–15 dagar. Sedan får de 30 dagars skalkontakt. Vinet lagras sedan i stora slavonska ekfat i 18 månader följt av 6 månaders flasklagring innan vinet släpps. Vinet bjuder på eleganta toner av röda bär, nypon, kryddiga fattoner och eleganta tanniner. Lång fin eftersmak.

Massimo Rivetti Langhe Nebbiolo Avene 2020, Ekologiskt
    Nr 51057 · Flaska 750 ml · 14 % · Pris: 189 kr

Gjort på 100 procent nebbiolo från vingårdar i kommunen Mango, sydost om Neive, 500 meter över havet. En vingård med över 30 procents lutning. Den branta lutningen gör att allt arbete i vingården måste utföras för hand. Lagrat i ett år på 2500-liters slavonska ekfat. Elegant Nebbiolo med mjukare tanniner än en Barbaresco och bra mineralitet.

Vill du ha mer information om vinerna kontakta Mats Abrahamsson: mats@moestuecask.se

I mars kommer Massimo Rivettis Barolo i Systembolagets Fasta sortiment, pris 295 kronor. Mer information om det kommer så småningom.

Moestue & Cask har idag en av Sveriges mest spännande vin-, öl- och spritportföljer. Vi har en målsättning om att ha en levenade portfölj och leverera alkoholhaltiga drycker av högsta kvalité till den svenska marknaden genom ansvarstagande. Det gör vi genom att ha ett nära, personligt och ansvarsfullt samarbete med alla våra producenter och samarbetspartners. Vårt fokus ligger på vin, öl och kvalitativ sprit som vi själva gillar och är nyfikna på att lansera, och vi utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.