Klart med bygglov för WeXO – Växjö får ny mötesplats för digital innovation

På torsdagen blev det klart med bygglovet för Växjös nya mötesplats för digital innovation, WeXO, som kommer att ligga på I11-området. Byggnaden blir cirka 16 000 kvm stor och 65 meter hög. Första spadtaget tas senare i höst.

– Det är ett efterlängtat besked och det känns skönt att ha den pusselbiten på plats så att vi kan ta nästa steg i projektet, säger Jenny Rungegård, affärsområdeschef på Castellum i Växjö.

WeXO är Växjös nya mötesplats för digital innovation. En plats där kunskapsintensiva tech-bolag kan samlas för att samverka och utbyta idéer. På torsdagen blev det klart med bygglovet för WeXO, som kommer att ligga på I11-området i Växjö. Huset kommer att bli 16 000 kvm stort och 65 meter högt. Första spadtaget till bygget tas senare under hösten och inflyttning är planerad till våren 2021. Upphandling av entreprenad pågår just nu.

Byggnaden kommer att WELL-certifieras, vilket innebär att medarbetarnas välmående och hälsa kommer i första hand. WeXO kommer att utformas på ett sätt som främjar vardagsmotion och ett helt plan vigs åt wellness, med gym, olika träningsytor samt rum för mental avkoppling och återhämtning.

Initiativtagare till WeXO är Castellum och Visma, som blir en av hyresgästerna. Målet med en mötesplats för digital innovation är att flytta fram Växjös position som it-stad och underlätta rekrytering i tech-branschen, där konkurrensen om nya medarbetare är stenhård.

– Visma vill vara en arbetsplats i världsklass och WeXO är en viktig pusselbit. När våra medarbetare är nöjda och mår bra, går det bra för oss. Vi är starka tillsammans helt enkelt, säger Jens Ahlstrand, tillförordnad HR-chef och projektansvarig på Visma Spcs.

I dag finns över 800 it-bolag och omkring 5 000 it-relaterade jobb i Växjö. Det gör Växjö till ett digitalt och tekniskt kunskapskluster, även sett ur ett globalt perspektiv.

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 89,2 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

I Växjö äger och förvaltar Castellum 6 fastigheter om sammanlagt 62 000 kvadratmeter till ett värde om cirka 1 100 miljoner kronor.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum, Box 3294, 350 53 Växjö| Tel +46 470-727730 | vaxjo@castellum.se

Jenny Rungegård