Förvandlingen av Circuit de Barcelona-Catalunya

Förvandlingen av Circuit de Barcelona-Catalunya

Circuit de Barcelona-Catalunya är fördjupad i ett ambitiöst transformationsprojekt för att positionera sig som den mest moderna banan i Europa. För att uppnå excellens har de satt upp en uppsättning mål inom Circuit's Strategiska Plan, presenterat år 2022. Denna investeringsplan på 50 miljoner euro fram till 2026 syftar till att modernisera och anpassa Circuit till nya behov genom att främja en mer hållbar, innovativ, industriell och digital modell med målet att göra Circuit de Barcelona-Catalunya till en nyckelinfrastruktur för landets industri. I denna riktning har flera förbättringsåtgärder inletts på anläggningarna i år, vilket inkluderar omfattande ombyggnad av kontrolltornet, briefingrummet, pressrummet, kommissariernas och tidtagarnas kontor och gästfrihetsområdena. Det kommer också att skapas nya kontor och mötesrum för företags- och sociala evenemang. Terrassen på boxbyggnaden renoveras också med byggandet av ett nytt tak. Bland nyheterna för 2024 framhävs skapandet av "Rooftop", en VIP-gångbro som förbinder paddocken med området runt stadion. Det kommer att vara ett nytt ikoniskt element på Circuit tillsammans med huvudtribunens tak, banans katalanska emblem. Det är planerat att Rooftop ska invigas under F1 Spaniens Grand Prix, som äger rum från 21 till 23 juni. Den nya planen syftar också till att göra Circuit de Barcelona-Catalunya till ledaren inom miljöengagemang och de transformationer som den här typen av anläggningar måste genomgå med tanke på klimatkrisen. För närvarande är Circuit redan en global referens för sitt engagemang för hållbarhet och respekt för miljön, men målet är att gå ännu längre. I detta sammanhang invigde Circuit förra oktober Kataloniens största offentliga solcellsanläggning för eget bruk. Sedan dess har Circuit totalt 1 239 solpaneler som genererar 33% av den energi som Circuit förbrukar idag. Förutom miljömässig hållbarhet satsar planen också på diversifiering för att generera nya intäkter. Målet är därför att förbättra den direkta genereringen av ekonomiska resurser och vara mer effektiva genom digitalisering. Förutom de 4 675 meterna med bana har Circuit 25 hektar med grönområden som möjliggör organisation av speciella evenemang knutna till underhållning och hälsosam fritid. På detta sätt är den organisatoriska kapaciteten och erfarenheten av att arrangera masshändelser en mervärde för Circuit när det gäller att diversifiera affärsområdena under hela året. Dessutom kommer Circuit att bli ett verktyg för att stimulera industri och teknologisk innovation i Katalonien, särskilt inom grön mobilitet och bilindustri, som står inför utmaningen att avkolonisera produktionen. Ett verktyg som är i linje med regeringens mål att återindustrialisera Katalonien. Circuit avslutade 2023 med en sysselsättningsgrad på 91% och har huvudarrangemangen Formel 1® och MotoGP™ världsmästerskapen, vilket genererar en stor aktivitet och lockar till sig ett stort antal besökare och användare. Aktiviteterna på Circuit resulterar i intäktsgenerering inom olika sektorer, inte bara en, utan hela landets ekonomi, särskilt relaterat till transport, boende, restauranger, handel och fritid. För närvarande arbetar man för att 2024 ska bli en extraordinär säsong och erbjuda fans upplevelser de aldrig tidigare sett. Circuit har ett giltigt avtal till 2026 med Formula 1® och MotoGP™, och relationen till båda mästerskapen är utmärkt. Man arbetar redan med att utöka relationen på lång sikt, även med lokalmyndigheternas samtycke, och målet för Circuit de Barcelona-Catalunya är att ta anläggningen till en annan nivå och göra den till den mest moderna, hållbara och innovativa i Europa.