Hållbarhet, säkerhet och en ny vision för Östersjöregionen i fokus när Litauen tar över ordförandeskapet för Östersjöstaternas råd

Idag tar Litauen över ordförandeskapet för Östersjöstaternas råd från Danmark. Det danska ordförandeskapet avslutades med godkännandet av Bornholmdeklarationen vid Östersjöstaternas råds högnivåmöte för regionens utrikesministrar. Deklarationen avslutar en reformprocess av rådet.

Under det kommande året kommer rådet att ledas av Litauens utrikesminister, Linas Linkevičius. Ordförandeskapet kommer att fokusera på att utveckla den gröna industrin, inklusive grön och maritim turism. Den gröna industrin ska gynna regionens ekonomi, samt öka dess synlighet och skapa jobb och möjligheter för unga. I skenet av den pågående pandemin kommer ordförandeskapet också att sträva efter att stärka regionens civila säkerhet och öka motståndskraften mot kriser och katastrofer.

Genom Östersjöstaternas råds expertgrupper kommer man också att försöka finna sätt att skydda samhällets mest utsatta, såsom de som riskerar att utsättas för människohandel för arbetskraftsexploatering, samt barn utsatta för våld. Man kommer också att lägga ett speciellt fokus på att involvera unga i regionens utveckling.

Ordförandeskapet kommer dessutom att utvärdera hur Östersjöregionen har utvecklats, och vilken roll Östersjöstaternas råd har haft i detta, sedan medlemsländernas regerings- och statschefer undertecknade Vilniusdeklarationen för 10 år sedan. Utvärderingen kommer att följas upp med en ny Vilniusdeklaration, vars syfte är att presentera en vision för Östersjöregionen fram till 2030.

Litauens utrikesminister, Linas Linkevičius, säger: "Östersjöstaternas råd grundades för att främja integreringen i Östersjöregionen. Det har vi lyckats med. Det regionala samarbetet i Östersjöregionen har erkänts som exemplariskt av den Europeiska Unionen. Vårt nästa mål blir att involvera de unga."

• Politics

• hållbarhet
  • östersjöregionen
  • ungdom
  • människohandel
  • civil säkerhet
  • östersjöstaternas råd

The Council of the Baltic Sea States (CBSS) is an inter-governmental organisation, building collaboration and trust in the Baltic Sea Region since 1992. The Members of the Council are Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Russia, and Sweden, as well as the European Union. The CBSS provides a platform for governments, organisations, communities, and people to build and strengthen partnerships. The Presidency of the Council rotates among the Member States annually. Denmark currently holds the Presidency of the Council of the Baltic Sea States 2019-2020.