Niclas Rydh och Pontus Ahllwy från Sundström Safety

Nyhet -

I 30 år Har CEJN levererat säkra kopplingar till en av världens främsta tillverkare av andningsskydd

Sundström Safety definierade ett behov av en snabbkopplingslösning med lågt tryckfall för högt säkerhetsklassade andningsmasker. CEJN svarade upp med en lösning och 30 år senare pågår samarbetet fortfarande. Genom att sätta säkerhet och kvalitet främst är de marknadsledande inom högkvalitativa andningsskydd.

Sundström tillverkar och säljer andningsskydd till personer som jobbar i krävande och svåra miljöer, därmed är det viktigt att kvalitet och säkerhet alltid står i fokus. Med dessa ledord sätts också höga krav på leverantörer, och det är viktigt att rätt val av leverantör görs från början. “Det är en lång certifieringsprocess, så vi ändrar inte gärna på befintliga produkter”, säger Niclas Rydh, teknik- och utvecklingschef på Sundström Safety. Sundström fokuserar bara på de högsta skyddsklasserna vid framtagning av andingsskydd.

Kvalitet - en livsviktig egenskap

Säkerhet och kvalitet är livsviktigt och varje komponent måste leva upp till höga kvalitetskrav. “Säkerhetskopplingar är ett krav idag”, säger Pontus Ahllwy, teknisk expert på Sundström Safety. En säkerhetskoppling kräver ett tvåhandsgrepp för att koppla bort luftslangen och det minskar, eller praktiskt taget eliminerar, risken för oavsiktlig frånkoppling.

Sundström testar alla produkter själva. För hela slangsatser utförs bland annat dragprover på 1000N. “Vi nöjer oss inte med att bara uppfylla myndigheternas krav på andningsluft, utan vårt mål är att designa och tillverka de bästa och mest bekväma andningsskydden på marknaden”, säger Niclas.

Samarbete och direktkontakt med CEJNs tekniker

Att valet föll på CEJN var självklart redan från början. På den lokala marknaden har CEJN väl kända produkter med hög kvalitet och prestanda. “Kopplingens prestanda och höga flöde har varit nyckeln till vårt långa samarbete”, säger Niclas.

De har särskilt uppskattat den tekniska expertis som CEJN har kunnat erbjuda. “Samarbetet har varit effektivt genom att vi kommunicerar direkt med tekniker utan mellanhänder”, förklarar Niclas. Det är speciellt när det handlar om kvalitet och kopplingarnas material som de ser en skillnad mellan CEJN och andra produkter på marknaden. “CEJNs produkter rimmar väl med vad vi står för - kvalitet och säkerhet”, säger Niclas. Läs mer..