En av fem tål inte maten i Göteborg

Inbjudan till Årets viktigaste lunch

Celiakiförbundet är ute på höstturné för att uppmärksamma att intoleranser och allergier mot mat är ett växande samhällsproblem. En av fem är drabbade. Vid sin sida har förbundet stjärnkrögaren Jürgen Grossman som brinner för att matgästerna ska må bra även efter restaurangbesöket.

I nästa vecka (tisdag 25 okt) träffar vi skol- och sjukvårdsansvariga politiker och tjänstemän i Västra Götalands regionen och Göteborg stad. Grossman lagar tillsammans med elever på Yrkeshögskolan i Göteborg den mat som bjuds.

Välkomna att göra intervjuer i anslutning eller sitta med och lyssna under lunchen.

Plats: Demokök, Sal A225, plan 2
Tid:
12.00-13.30

Rosmarie Sundström
Kommunikatör Celiakiförbundet
E-post: rosmarie.sundstrom@celiaki.se

Växande samhällshällsproblem

Svenska Celiakiförbundet arbetar för alla som inte tål gluten, laktos, mjölk eller soja. En av fem är drabbade men mörkertalet är stort. Många mår dåligt och är sjuka utan att veta om att det är maten som är den bakomliggande orsaken. För att fånga upp dessa behöver kunskapen öka inom primär- och skolhälsovården.

– Idag tar det i genomsnitt tio år från första symptom till en diagnos vad gäller celiaki, glutenintolerans. Under dessa år träffar den drabbade många läkare som ställer fel diagnos och i värsta fall hinner följdsjukdomar utvecklas. Många gånger är celiaki det sista som kollas upp även fast antikroppar mot gluten lätt kan upptäckas i ett blodprov, säger Eva Bengtsson generalsekreterare på Celiakiförbundet.

Antalet som har celiaki uppskattas idag vara omkring 200 000 personer i Sverige, varav endast 35 000 har fått sin diagnos. Hos dem finns en ökad risk för bland annat näringsbrist, diabetes, benskörhet, hjärt- och kärlsjukdom, cancer och depression. Sjukdomar som är kostsamma för samhället och individen – helt i onödan.

Ett annat samhällsproblem är tillgången till behandlingen; alltså mat utan gluten, laktos, mjölk och soja. Restauranger och kaféer, både privata och offentliga kök, behandlar ofta matgäster med intoleranser och allergier illa. Celiakiförbundet tar varje vecka emot samtal och brev som visar att det finns stora brister.

– Vi har nu i samarbete med stjärnkrögaren Jürgen Grossman tagit fram en receptsamling för att inspirera landets kockar. Det är inte svårt att laga mat som alla mår bra av, utan att göra avkall på kvalité eller näringsinnehåll, säger Eva Bengtsson.

www.celiaki.se

Facebook/celiakiforbundet

Twitter/celiakiforbund

• Västra Götaland

Svenska Celiakiförbundet är patient- och intresseorganisationen för alla som inte tål gluten, laktos, mjölk- eller sojaprotein. Förbundet utgörs av 24 000 medlemmar i 33 läns- och lokalföreningar. Vi finns till för alla som inte tål gluten, laktos, mjölk eller soja. Tillsammans arbetar vi för att alla ska få sin diagnos och kunna leva som friska. Vi sprider kunskap och ser till så att mat finns till alla överallt. Det gör vi i samarbete med andra ideella organisationer, forskare, producenter, dagligvaruaktörer, myndigheter och politiker.