Familjesparande av stamceller för framtiden.

Nu erbjuder Cellaviva blivande föräldrar möjlighet att spara stamceller från sitt nyfödda barn i Sverige. Den 1:a september 2015 lanserar Cellaviva landets första privata biobank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod.

Historien bakom Cellaviva startade redan år 2006 med den blivande pappan, och doktoranden inom genterapi, Mathias Svahn. Under några febrila månader undersökte han möjligheten att tillvarata stamceller från sitt kommande barn, då stamceller från just navelsträngsblod visat sig kunna vara särskilt värdefulla vid behandling av olika sjukdomar. Utomlands har privata biobanker funnits ett par decennier men i Sverige lyckades inte Mathias Svahn hitta en säker lösning för sin egen familjs sparande av stamceller.

- Äntligen kan blivande föräldrar i Sverige göra ett aktivt val och välja att spara stamceller från sitt nyfödda barn. Stamceller från barnets navelsträng tas tillvara, sparas i minst 20 år och för barnet och familj. Cellaviva blir därmed landets första privata biobank för familjesparande av stamceller. Säger Mathias Svahn, vd för Cellaviva AB.

Generellt för stamceller är att de fungerar som kroppens byggstenar. Stamceller har en unik förmåga att reproducera sig ett närmast obegränsat antal gånger samtidigt som de kan utvecklas vidare till olika sorters celler i kroppen. När cellerna samlas in direkt efter födseln och förvaras nedfrysta behåller de sina egenskaper och åldras inte. Cellerna kan sedan tinas upp och användas i medicinskt syfte om ett behov skulle uppstå i familjen. Idag är stamceller en väl etablerad terapi för leukemi och vissa ärftliga sjukdomar, men användningen av kroppsegna stamceller är ännu väldigt liten. Exakt vilka behandlingar som kan vara aktuella i framtiden vet man inte idag, men det pågår mycket forskning kring stamceller världen över.

- Vi är övertygade om att individanpassad cellterapi kommer att ha en stor betydelse för behandling av en rad olika sjukdomar i framtiden, särskilt vid regenerativ medicin eftersom risken att kroppen stöter bort de egna stamcellerna är närmast obefintlig. Genom att idag bygga upp en privat navelsträngsblodbank kan familjer säkerställa att de har livskraftiga stamceller sparade; ett sätt att förbereda sig för nya möjliga behandlingsalternativ, säger Mathias Svahn.

Cellaviva erbjuder föräldrar ett säkert och tryggt familjesparande av stamceller från navelsträngsblod. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har gett Cellaviva tillstånd av att bedriva vävnadsinrättning enligt vävnadslagen och verksamheten lyder under hälso- och sjukvårdslagen. IVO gör regelbundet inspektioner hos Cellaviva.

Cellaviva ägs av Diamyd Medical, Mabtech, Karolinska Institutet Holding AB samt privata aktieägare.

För mer information, vänligen kontakta:

Ylva Bäckström, Marknadsförings- och försäljningschef

Mobil: +46 (0)70 569 10 09