Gå direkt till innehåll
Flytanden villan i Marinstaden, Nacka utanför Stockholm har lättskött fasad i vit fibercement Cembrit Patina.

Pressmeddelande -

Nya villatrenden enligt arkitekter: Naturfärgat, miljövänligt och underhållsfritt

De hetaste trenderna för villafasaden handlar om naturfärger, miljövänlighet, stora glaspartier och underhållsfria material. Det visar den årliga arkitektundersökningen från Cembrit där 100 arkitekter har intervjuats.

I valet mellan naturfärger, pastellfärger och starka klara färger tror en stor majoritet av arkitekterna (90%) att det är naturfärger som gäller framöver på villafasaden. Vitt, grått och svart, i nämnd ordning, är de mest populära färgerna.

Andra starka trender är miljöcertifieringar, stora glaspartier och underhållsfria material. I materialtoppen finner vi träpanel, fibercement och tegel, där de två sistnämnda inte kräver något eller minimalt med underhåll.

- Fibercement har nu gått om tegel, vilket kan förklaras av att många tilltalas av en ren slät yta som passar den moderna stilen, säger Anna Ranow, kommunikationsansvarig på Cembrit som har initierat undersökningen.

64 procent, nära två av tre arkitekter anser att fasaden är mycket viktig för fastighetsvärdet.

Om undersökningen: Cembrit har anlitat PFM research för att genomföra telefonintervjuer med 100 arkitekter (varav 50 män och 50 kvinnor) som ritar hus, vilket är ett representativt urval utifrån gruppen som helhet. Totalt är cirka 5 000 arkitekter verksamma i Sverige. I urvalet ingår inte landskapsarkitekter eller inredningsarkitekter.

Vid användande av bilder eller statistik ange källa Cembrit.

För mer information kontakta: Anna Ranow, Kommunikationsansvarig Cembrit, Mobil: 070-736 47 67, Mail: anna.ranow@cembrit.se

Taggar

Cembrit är en av världens största tillverkare av fibercementskivor. Produkterna marknadsförs tillsammans med system för hållbart byggande och estetiskt attraktiva lösningar för alla typer av byggnader. Skivorna finns hos de ledande återförsäljarkedjorna inriktade på byggproffs. Cembrit Sverige omsatte 210 Mkr 2016. För mer information besök www.cembrit.se

Anna Ranow