Moderaternas partiledare Ulf Kristersson besöker Cementas fabrik i Slite

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Jesper Skalberg Karlsson, moderaternas regionråd på Gotland, var idag på besök hos Cementa i Slite. Där mötte de HeidelbergCements norra Europachef Giv Brantenberg och fabrikschef Matilda Hoffstedt för att diskutera de möjligheter och utmaningar som svensk cementtillverkning står inför. Dagen startade med ett besök ute i File hajdar-täkten, följt av en rundvandring på fabriksområdet och samtal med Cementas medarbetare.

– Det var imponerande att få ta del av Cementas verksamhet som i många decennier byggt Sverige. Ska vi fortsätta bygga Sverige starkt behöver industrin och näringslivet långsiktiga spelregler för att kunna planera sin verksamhet. Det är alldeles uppenbart att vi behöver en översyn av tillståndsprocesserna i Sverige där bland annat klimatnyttan måste väga tyngre, säger Ulf Kristersson, Moderaternas partiledare.

En stor del av mötet handlade om den pågående tillståndssituationen för Cementas verksamhet på Gotland och hur den påverkar försörjningstryggheten av cement i Sverige. Tillståndsfrågan får även stor påverkan på den klimatomställning som industrin befinner sig mitt uppe i, och HeidelbergsCement-koncernens mål om att Slitefabriken ska bli världens första koldioxidneutrala cementfabrik 2030.

– CCS har en helt central betydelse för att cementindustrin och samhällsbyggnadssektorn ska nå sina klimatmål. HeidelbergCement har en fast plan om att kunna producera klimatneutralt cement i Slite 2030. Därför är det högst välkommet att Moderaterna har lagt fram offensiva politiska förslag för att möjliggöra detta, säger Giv Brantenberg.

Just nu bygger HeidelbergCement världens första CCS-anläggning i industriell skala inom cementindustrin i norska Brevik, som kommer att tas i drift 2024. Den planerade anläggningen i Slite dimensioneras att bli fyra gånger större.

Under Ulf Kristerssons besök i Slite visades även hur verksamheten kan bidra till en förstärkt vattenförsörjning på Gotland och bedrivas i samklang med kringliggande naturmiljöer. Industri, kalkbrytning och mänskliga aktiviteter påverkar närliggande miljöer, och åtgärder som en förstärker biologisk mångfald och en resurseffektiv vattenhantering utgör därför alltid kärnan i Cementas verksamhet

Karin Comstedt Webb, chef för hållbarhet och samhällskontakter på Cementa och HeidelbergCement norra Europa, menar att det är av stor vikt att tongivande politiker som Ulf Kristersson fortsätter att skapa förutsättningar för att svensk industri så skyndsamt som möjligt ska kunna genomföra den angelägna klimatomställningen:

– Vi kan och får inte bromsa upp nu. För att kunna attrahera de stora investeringarna till Gotland och Sverige måste trygga förutsättningar för verksamheten komma på plats. Det innebär snabbare och mer förutsägbara tillståndsprocesser och en förstärkt och mer robust elförsörjning till och på Gotland, vilket kräver ett kraftfullt och målmedvetet agerande från politik och myndigheter, säger hon.

• slite
  • byggbransch