Årets Miljöpris till GAIA BioMaterials i Helsingborg

Årets Miljöpris till GAIA BioMaterials i Helsingborg

Plasten är en av vår tids största miljöutmaningar. För att lösa problemen måste vi ersätta den fossila plasten med plast av förnyelsebara råvaror. Idag på Världsmiljödagen tilldelas GAIA BioMaterials Centerpartiet i Skånes miljöpris. Genom ny teknik för plast i komposterbara biomaterial leder deras arbete till en mer hållbar värld som sätter Skåne på kartan i den gröna omställningen.
– Ska vi framåt måste vi tänka nytt, säger Ulrika Axelsson (C), distriktsordförande i Skåne.

Innovation, graden av nytänkande tillsammans med miljönytta är några av kriterierna som juryn har tagit hänsyn till när de utsett vinnaren till Centerpartiet i Skånes Miljöpris. I sådana avseenden sticker GAIA BioMaterials ut. Med bland annat mjölksyra, rapsolja och krita skapar de alternativ till den fossila plasten. Av deras material görs allt från engångsbestick och tallrikar till bärkassar och förkläden som används inom vården.

– Idag ligger Sverige efter när det gäller den här utvecklingen, i Italien hittar du inte en plastpåse idag, säger Peter Stenström, VD för GAIA BioMaterials som ser stor utvecklingspotential på området.
– 80 procent av volymplasterna skulle kunna ersättas av våra produkter, berättar Peter Stenström.

Idag levererar företaget till ett 30-tal länder världen över och efterfrågan är stor.

– GAIA är ett gott exempel som visar att det går att arbeta annorlunda än vad vi tidigare gjort och de visar att lösningarna finns i innovation och i näringslivet, säger Ulrika Axelsson (C), distriktsordförande Skåne.

– Här ser vi ett företag som med nytänkande löser många utmaningar, här måste offentlig sektor vara följsam och se till att hänga med. Det måste bli lättare för innovationsföretag att delta i upphandlingar, säger Monica Andersson (C), kommunpolitiker i Helsingborg.

– GAIA visar att problemen inte bara kan lösas på politisk nivå, det måste också bli verkstad. Här finns det många företag som tar ett stort ansvar, och GAIA är ett av dem, säger Birte Sandberg (C), gruppledare Region Skåne.
– Vi måste börja agera, om vi inte gör något åt utvecklingen kommer det finnas mer plast än fiskar i haven år 2050, säger hon.

Juryns motivering i sin helhet:

GAIA BioMaterials är ett nytänkande innovationsföretag som dagligen arbetar för att möta en stor miljöutmaning; plasten. Plastutmaningen är stor, idag finns mer än 150 miljoner ton plast i haven. En stor del i att lösa problemen är att ersätta detta med plast som är nedbrytbar av förnyelsebara råvaror. Genom ny teknik för plast i komposterbara biomaterial leder GAIAs arbete till en mer hållbar värld som sätter Skåne på kartan i den gröna omställningen. Genom ny teknik och innovation har GAIA visat att det går att kombinera hållbarhet med nya gröna jobb.

Juryn består av:

Kristina Yngwe (C), miljöpolitisk talesperson