Äntligen dags för trygghetsdebatt i Region Skåne

Äntligen dags för trygghetsdebatt i Region Skåne

Centerpartiet i Region Skåne har under våren lämnat in en begäran om särskild debatt om tryggheten i Regionen. Initiativtagarna till debatten är gruppledaren Birte Sandberg och fullmäktigeledamoten Patrik Holmberg och under regionfullmäktige den 20 juni blir debatten verklighet.

Bakgrunden till debatten är den växande otrygghet som skåningar vittnar om. Enligt Brottsförebyggande rådets statistik är skåningarna mer rädda för att en själv, eller att ens anhöriga, ska utsättas för brott än de flesta andra delarna av landet. Samtidigt attackeras ibland blåljuspersonalen som ska ge skåningarna den trygghet som de behöver.

Med bakgrund av detta tycker Centerpartiet i Region Skånes Birte Sandberg och Patrik Holmberg, initiativtagarna till debatten, att det är glädjande att debatten om den ökade otryggheten nu lyfts till regionens högsta politiska organ för debatt.

- Den växande otryggheten är en av vår tids största utmaningar. Styret i regionen har inte visat på handlingskraft i frågan utan låter otryggheten fortsätta växa i vår region, säger Birte Sandberg (C), gruppledare.

- Vi kan inte fortsätta med den otrygghet som finns i Skåne idag. Region Skåne måste ta det ansvar som vi faktiskt har när det kommer till det regionala utvecklingsarbetet, där otryggheten är en viktig del. Ska Skåne kunna erbjuda framtidstro och livskvalitet, som vi gemensamt satt som mål, så kan inte otryggheten fortsätta växa, säger Patrik Holmberg (C), regionfullmäktigledamot.

- Så idag tar vi äntligen trygghetsdebatten i regionfullmäktige, vilket sätter trygghetsfrågorna på agendan i regionen för en gångs skull. Vi hoppas därför på en seriös debatt, med nya kloka idéer som kan stärka trygghetsarbetet i regionen, och Centerpartiet ska såklart visa att vi har skarpa förslag som kommer bli verklighet när vi får förtroendet för ett nytt ledarskap för ett tryggare Skåne, avslutar Birte Sandberg (C).

För Centerpartiets del kommer gruppledare Birte Sandberg ta den särskilda debatten om trygghet.

För mer information:

Gruppledare