C: Närmare gårdsförsäljning än någonsin tidigare

C: Närmare gårdsförsäljning än någonsin tidigare

Det blev ett ja. Idag har riksdagen fattat ett historiskt beslut som öppnar möjligheter för att tillåta gårdsförsäljning i Sverige.
– Vi har aldrig varit närmare att tillåta gårdsförsäljning i Sverige än vi är idag, säger Kristina Yngwe (C), riksdagsledamot och Centerpartiets miljöpolitiska talesperson.

På onsdageftermiddagen röstade riksdagen ja till förslag om att uppmana regeringen att arbeta för en lagstiftning som tillåter gårdsförsäljning i Sverige. Motståndet var hårt i debatten från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

– Vi är väldigt glada för beslutet, men det är samtidigt tydligt att Sverige behöver en ny regering och ett nytt ledarskap om det ska hända något i den här frågan, säger Kristina Yngwe (C), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson.

Centerpartiet har drivit frågan i flera år, först under tidigare jordbruksminister Eskil Erlandsson som redan 2014 föreslog att bland annat Skåne skulle bli pilotregion. Idag har Region Skåne ansökt hos regeringen om att få bli försöksregion på en period om tre år.

– Att tillåta vin- och ölproducenter att sälja sina produkter i anslutning till den egna verksamheten är något som öppnar upp helt nya möjligheter för många företag, inte minst på landsbygden, säger Birte Sandberg (C), gruppledare Region Skåne.

Skåne är den region i Sverige med flest vingårdar, här finns 50 av landets 76 registrerade vinodlare. Ölbryggerierna i regionen blir också allt fler och att tillåta gårdsförsäljning är något många ser positivt på.

– Gårdsförsäljning är en viktig motor för besöksnäringen i Skåne och kommer betyda mycket för Skåne som mat- och dryckesregion. Intresset för att sälja och köpa öl och vin på gårdar och mikrobryggerier är stort bland både företagare och kunder, säger Patrik Holmberg (C), ledamot Regionala utvecklingsnämnden.

Eftermiddagens beslut är ett steg på vägen, men det krävs mer arbete för att göra verkligheten av gårdsförsäljning.
– Vi är övertygade om att den här frågan går att lösa om den politiska viljan finns, och det gör den verkligen hos oss, avslutar Kristina Yngwe (C).

För frågor kontakta:

Kristina Yngwe (C), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson