Regionråden Annette Linander (C) och Birte Sandberg (C) tycker att det är glädjande att C-väljarna är mest positiva till vaccination mot coronaviruset.

C-väljare mest positiva till vaccination

En ny undersökning från Sifo visar att Centerpartiets väljare är mest positiva till att vaccinera sig mot coronaviruset.
– Det är oerhört glädjande att så många C-väljare väljer att ta ansvar, menar Region Skånes regionråd Annette Linander (C) och Birte Sandberg (C).

I en Sifo-undersökning som publicerades nu på morgonen (29/1) i Expressen svarar 98% av Centerpartiets väljare ”ja” på frågan ”Kommer du att vaccinera dig mot coronaviruset när du får tillfälle?”.

För regionråden Annette Linander (C) och Birte Sandberg (C) är det en glädjande nyhet.

– Att vaccinera sig är att ta ansvar, därför är det glädjande att så många Centerväljare är beredda att ta sprutorna, menar Annette Linander (C).

Redan i december lyfte Birte Sandberg, primärvårdsnämndens ordförande i Region Skåne, vikten av att skåningarna vaccinerar sig. I en debattartikel (KvP 6/12) tillsammans med sjukvårdspolitikerna Warda Fatih (C) och Patrik Holmberg (C) skrev de ”För oss är vaccinering både ett samhällsskydd och ett samhällsansvar”.

– Vacciner har räddat liv i mer än 200 år. För mig handlar vaccination om att skydda de mest sårbara i samhället, säger Birte Sandberg (C).

De två centerpartistiska råden gläds därför åt att så många av deras väljare vill vaccinera sig. Samtidigt menar de att de andra partierna har ett ansvar att informera sina väljare.

– Att fyra av tio SD-väljare säger nej till vaccinering eller är tveksamma, är ett bekymmersamt. Vi hoppas att deras regionpolitiker i Skåne tar bladet från munnen och förklarar varför det är bra med vaccinering, säger Annette Linander och Birte Sandberg.

Länk till Sifo-undersökningen: https://www.expressen.se/nyheter/4-av-10-sd-valjare-nobbar-vaccinet-eller-ar-tveksamma/

Länk till debattartikel: https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/vaccinering-ar-ett-samhallsansvar/

För mer information och kommentarer

Annette Linander, regionråd och gruppledare Region Skåne