Centerpartiet fortsätter arbeta för modern operationsteknik till CSK

Centerpartiet fortsätter arbeta för modern operationsteknik till CSK

Centerpartiet i Region Skåne har i debatten kring en operationsrobot till CSK i Kristianstad varit oerhört tydliga att vi förespråkar ett införande av modern operationsteknik. Hälso- och sjukvårdsnämnden gav vid dagens sammanträde i uppdrag att förutsättningslöst utreda den samlade robotkapaciteten i Skåne och hur den kan nyttjas på bästa sätt.

- Dagens beslut är ett tydligt steg närmare att kunna fatta ett politiskt beslut om att CSK ska få tillgång till en robot. När utredningen är klar i augusti är effekterna och beslutsunderlagen tydliga för att ett skarpt beslut ska kunna fattas, säger Lars-Göran Wiberg (C), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Från Centerpartiet kommer vi att fortsätta vårt arbete för att CSK ska få tillgång till den moderna operationsteknik som en operationsrobot skulle innebära, avslutar Lars-Göran Wiberg.

För mer information och kommentarer:

Lars-Göran Wiberg (C)
ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden