Centerpartiet i Skåne ställer interpellation kring nedskärningar i den skånska vården

Region Skåne har inte undantagits i det tuffa ekonomiska tiderna som råder. Såväl förra året som det pågående året har medfört stora ekonomiska utmaningar. Region Skåne behöver i och med detta spara stora pengar för att få ekonomin att gå ihop. Vi i Centerpartiet är självklart oroliga över i vilken utsträckning det kommer att påverka vårdpersonalen.

Efter ett uttalande från Statsminister Ulf Kristersson där det klargjordes att ”Regeringen kommer att se till att vi inte säger upp människor i den svenska sjukvården” kan man tänka sig att oron lagt sig lite. Men de extra pengar som kommit från regeringen är inte nog för att täcka det underskott som Region Skåne står inför. Därför kan det inte hjälpas utan att vi är fortsatt oroliga för framtiden för vår skånska vårdpersonal. Centerpartiets Annette Linander kommer därför att ställa en interpellation till regionstyrelsens ordförande Carl-Johan Sonesson på nästa veckas regionfullmäktige. Annette kommenterar här situationen:

”I detta fall vill jag gärna lita på vår Statsminister. Det ekonomiska läget är allvarligt men besparingar måste ske varligt så läget för våra patienter eller för den skånska sjukvården i sin helhet på längre sikt inte försämras ytterligare.”

Centerpartiets interpellation till regionstyrelsens ordförande Carl-Johan Sonesson (M):

Det är tuffa ekonomiska tider i många av Sveriges regioner, Region Skåne är dessvärre inget undantag. Stora besparingar behöver göras i vår verksamhet, det är därav av stor vikt att dessa görs strategiskt och på rätt platser.

Det har under våren kommit flera oroande rapporter kring kommande nedskärningar på personal inom den skånska vården. Även företrädare för den styrande Treklövern har varit tydliga med att det kommer behöva ske neddragningar i sjukvårdspersonalen.

Men så kom vändningen, i februari kom ett klart och tydligt besked från statsministern: ”Regeringen kommer att se till att vi inte säger upp människor i den svenska sjukvården”. En oväntad men välkomnad utveckling som följdes upp med 6 miljarder kronor i statsbidrag till Sveriges regioner. Vilket bör resultera i cirka 800 miljoner extra till Region Skåne. Ett välkommet tillskott anser vi i Centerpartiet, men långt ifrån tillräckligt för att täcka Region Skånes underskott.

Med anledning av ovanstående ställs följande frågor till Regionstyrelsens ordförande:

• Kan Region Skånes personal lita på statsministerns ord att sjukvårdspersonal inte kommer att sägas upp?
  • Finns det indikationer på att mer pengar är på väg för att garantera att all personal får behålla sina jobb?
  • Vad kommer de nu extra 800 miljonerna att gå till?