Centerpartiet lägger en budget för hela Skåne

Centerpartiet lägger en budget för hela Skåne

Vår region står inför stora utmaningar, men då inflationen bedöms vara nere på en normalnivå 2025 gör vi bedömningen att vi inte kan bromsa oss igenom denna uppförsbacke. Vi väljer därför att åberopa synnerliga skäl i budgeten och kommer även att behålla skattesatsen oförändrad.

Skåne är en fantastisk plats och skåningarna förtjänar att få ordentliga förutsättningar för att kunna leva och verka i hela Skåne. Vi lägger idag fram en budget med fokus på att stärka den nära vården, skapa en trygg och tillgänglig kollektivtrafik i hela Skåne, bidra till att göra Skåne klimatneutralt 2030 och vi lyfter fram den skånska kulturen.

För oss i Centerpartiet är hela Skåne viktigt. Från Osby till Trelleborg, från Bromölla till Höganäs. Från norr till söder, från öst till väst.

Det är viktigt att du kan bo, leva och verka i hela Skåne. Vi vill att de regionala verksamheterna skall vara decentraliserade eftersom sjukvården behöver finnas nära dig. Varje skåning måste kunna förvänta sig en bra och jämställd vård. Som patient ska du få den vård du behöver och som anställd ska du ha en bra arbetsmiljö och få den uppskattning du förtjänar.

- Vi vill att hela Skåne ska leva och att vården ska vara nära dig. En jämlik och jämställd vård ska vara en självklarhet, säger Charlotte Bossen, gruppledare Centerpartiet Skåne.

Skåne har under de senaste decennierna utvecklats till en nyskapade och framtidsinriktad region. Här finns ett unikt gränsregionalt samarbete över Öresund, en blomstrande besöksnäring, spännande företag, ett avancerat jordbruk och en levande landsbygd. Vi måste vara en region där företag växer och utvecklas, där jobben skapas och framtidstro formas. Vi måste vara en region att trivas i, där ett sprudlande kulturliv, närproducerade råvaror och en god miljö är en självklarhet.

- I Skåne ska företag kunna växa och utvecklas och alla som kan arbeta ska göra det och vara en del av Skåne. För oss är det viktigt att skåningarna trivs och kan ta del av en god miljö, närproducerade råvaror och ett sprudlande kulturliv, säger Birte Sandberg, gruppledare Centerpartiet Skåne.

Vi i Centerpartiet vill mer för Skåne och för skåningarna. Vi gör extra satsningar på primärvården med 850 miljoner, kollektivtrafiken med 400 miljoner, stärkt psykiatrivård med 150 miljoner och till ett stimulansmedel för jämlik vård lägger vi 50 miljoner. Utöver detta ger vi 12 miljoner till kultursatsningar, 8 miljoner som ett stimulansmedel till miljöprogrammet, 4,5 miljoner till fler sommarjobb och 3,5 miljon till folkhögskolan.

Hälso- och sjukvård

• Stärka den nära vården
    Den nära vården måste fortsätta att stärkas och omställningen till mer nära vård måste intensifieras, rätt vård på rätt nivå. Alla skåningar ska också ha möjlighet till en fast läkarkontakt senast 2025. Vi behöver få gemensamma väntelistor i hela Region Skåne. All sjukvårdspersonal ska erbjudas utbildning kring förtryck, hedersrelaterat våld, diskriminering samt hbtqia+-kompetens.
  • Utveckla alla skånska sjukhus
    Samtliga tio skånska sjukhus fyller en viktig roll i omställningen av skånsk hälso- och sjukvård och är en viktig motor i den nära vården. Arbetet kring hur våra skånska sjukhus ska utvecklas, profileras, förstärkas och intensifieras behöver fortgå.
  • Stärkt psykisk hälsa i hela Skåne
    Varje skåning måste ges den hjälp som behövs, även på kvällar och helger, det är av yttersta vikt att akutpsykiatrin är tillgänglig. Vi vill införa det fria vårdvalet även inom psykiatrin och erbjuda digitala vårdbesök där det är möjligt. Fler psykologer behöver anställas inom primärvårdens första linje för psykisk ohälsa. Primärvårdens suicidpreventiva uppdrag måste utökas.

Kollektivtrafik

• En tillgänglig och trygg kollektivtrafik i hela Skåne
    En bra kollektivtrafik med pendlarvänliga avgångstider behövs i hela Skåne, därför satsar vi extra mycket på kollektivtrafiken på landsbygden. Fler resenärer är avgörande för att klara miljö- och klimatutmaningen. Vi ska fortsätta med flexibla nattstopp och succesivt breddinföra dessa på de linjer där det är möjligt.
  • Översyn av zonindelningen och ett nationellt biljettsystem

Regional utveckling

Färdigställ utredningen om zonindelningen i den skånska kollektivtrafiken och genomför eventuella justeringar
  • Klimatneutralt Skåne 2030
    Vi behöver öka tillgången till förnybar energi och vi vill se solceller på regionens parkeringar.
    Laddinfrastrukturen behöver byggas ut för att förenkla för fossilfritt drivmedel. Öresund behöver bli ett biosfärområde och marint skyddsområde.
  • Ett blomstrande företagande
    Skåne ska bli en försöksregion för gårdsförsäljning av öl och vin. Satsningen på sommarjobb inom Region Skåne utökas till minst 600 platser. Vi behöver öka matchningen mellan tillgång och efterfrågan på arbetsmarknadskompetens tillsammans med bland annat Skånes folkhögskolor.

• Stärk skånsk kultur
    Med ett tillgängligt och inkluderande kulturliv skapas möjligheter till nya perspektiv som på sikt främjar tolerans gentemot våra medmänniskor och förståelse för historia och traditioner, därför ger vi ett extra tillskott till kulturnämnden. Kultur ger kraft åt varje människa.

Attraktiv arbetsgivare
  • Medarbetare
    Region Skåne ska vara en arbetsplats som är jämställd, trygg och säker. Sjukfrånvaron behöver följas upp och analyseras. Vi vill satsa mer på förebyggande insatser som ökar hälsan och skapar hållbara medarbetare som trivs och stannar i Region Skåne.

Birte Sandberg
Gruppledare Centerpartiet Skåne