Regionrådet och primärvårdsnämndens ordförande Birte Sandberg (C); Anders W Jonsson, vikarierande partiledare Centerpartiet samt regionrådet och gruppledaren Annette Linander (C).

Efterlängtad reform ska göra den skånska vården ännu bättre

Idag har Anders W Jonsson, vikarierande partiledare Centerpartiet, presenterat en stor reform av den svenska primärvården. Bland annat slås fast att patienter ska garanteras en fast läkarkontakt. Det är ytterst välkommet och kommer att göra den skånska vården bättre, menar regionrådet och gruppledaren Annette Linander (C) samt regionrådet Birte Sandberg (C), primärvårdsnämndens ordförande i Skåne.

Coronavirusets fulla effekt är svår att överblicka idag och alla i samhället drabbas på ett eller annat sätt. Extra tydligt är detta i vården, där många verksamheter nu arbetar under ett oerhört hårt tryck och där vårdpersonalen varje dag står för närmast heroiska insatser.

– Den situation vi befinner oss i är unik och kräver unika åtgärder. Svensk sjukvård är dock även i stort behov av långsiktiga, kraftfulla reformer. Centerpartiet har länge drivit på för en ny primärvårdsreform som ska möjliggöra en trygg och tillgänglig vård i hela landet. Det var också något vi fick med oss Liberalerna och regeringen på, inom ramen för Januariavtalet. Nu tas det första steget i en sådan reform, som ska förtydliga primärvårdens uppdrag och göra det mer attraktivt att arbeta i primärvården. Det är mycket viktigt för skåningarna, säger Annette Linander (C), regionråd och gruppledare.

Under 2020 fördelas över 6 miljarder till regionerna för att stödja omställningen. Satsningen går bland annat till investeringar i personal, en attraktivare primärvård och utveckling av den digitala vården.

Birte Sandberg (C) är primärvårdsnämndens ordförande i Region Skåne. Hon är mycket nöjd med resultatet, speciellt satsningarna på personalen och att patienter ska garanteras en fast läkarkontakt:

– Ett av de viktigaste stegen mot en nära vård är att du och jag får en fast läkarkontakt, som vi känner vid namn och som känner oss och vet vilka behov vi har, eller vad vi behövt hjälp med tidigare. En fast kontakt kan leda till ökad patientsäkerhet. För att nå dit får nu Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer och råd om ett rekommenderat antal listade patienter per fast läkare. Riktlinjerna ska stärka läkarnas möjlighet att få en trygg och hållbar arbetssituation och göra det mer attraktivt att arbeta i primärvården, säger Birte Sandberg och fortsätter:

– Jag tycker också det är väldigt positivt att det nu ska ses över hur det kan bli enklare för mindre enheter, bestående av exempelvis en läkare och distriktssköterska, att driva primärvård. Det gör förhoppningsvis att vi kan öka tillgängligheten i hela Skåne, och alla skåningar får nära till vården. Det här är en efterlängtad reform som kan göra den skånska vården ännu bättre.

För mer information och kommentarer

Annette Linander (C)
Regionråd och gruppledare

Birte Sandberg (C)
Regionråd och primärvårdsnämndens ordförande

Sedan valet 2018 bildar Centerpartiet i Region Skåne tillsammans med övriga allianspartier (Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna) regionledningen för Region Skåne.