En tryggare vård för HBTQI-personer i Skåne

En tryggare vård för HBTQI-personer i Skåne

Sverige är ett öppet, jämställt och inkluderande land och det ska vi vara stolta över. Men kampen för allas lika värde måste fortsätta varje dag.

De senaste decennierna har ett stort antal reformer kommit till stånd i Sverige som stärkt hbtqi-personers rättigheter. Dessa reformer har bidragit till ett mer öppet och inkluderande samhälle. Det kvarstår dock flera utmaningar. Våld, diskriminering och andra kränkningar förekommer fortfarande och transpersoner är extra utsatta. Samtidigt är hbtqi-personer extra utsatta när det kommer till hedersrelaterat våld och förtryck. Dessutom är kunskapen om intersexpersoners förutsättningar ytterst låg.

Enligt Folkhälsomyndigheten visar forskning att hbtqi-personer har sämre hälsa än övriga befolkningen. Området psykisk hälsa sticker ut särskilt mycket och suicidförsök förekommer oftare. År 2021 antog regeringen Handlingsplan för hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter. I planen lyfts hälsa fram som ett särskilt fokusområde, där psykisk ohälsa och suicid beaktas särskilt.

”Vi i Centerpartiet anser att regionens personal bör erbjudas utbildning kring förtryck, diskriminering och HBTQI-kompetens. Det är ett effektivt sätt för regionen att öka kunskapen, förbättra arbetsmiljön och säkra ett tryggt bemötande av alla våra målgrupper, men också för att bidra till en bättre folkhälsa. Samtidigt behöver mer insatser genomföras för att stärka hbtqi-personers psykiska hälsa” säger Charlotte Bossen (C), gruppledare i regionfullmäktige och ledamot i primärvårdsnämnden.

Centerpartiet vill därför att Region Skåne ska erbjuda all sjukvårdspersonal utbildning kring förtryck och diskriminering samt hbtqi-kompetens. Vi vill även att alla offentliga vårdcentraler i regionen ska hbtqi-certifieras och att Region Skåne ska ta fram en strategi för att stärka hbtqi-personers psykiska hälsa.

Charlotte Bossen, charlotte.bossen@centerpartiet.se, 0704-539068