Birte Sandberg (C), gruppledare för Centerpartiet i Region Skåne och Lars-Göran Wiberg (C), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden Foto: Jens Christian

​För en närmare vård behövs Simrishamns sjukhus

Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Region Skåne har idag presenterat sitt förslag om att Simrishamns sjukhus, som sedan 18 år tillbaka drivits i privat regi genom entreprenad, ska återgå till att drivas av regionen när det nuvarande avtalet löper ut 2020. Ett förslag som Centerpartiet i Region Skåne tydligt säger nej till.

- Alla sjukhus i Skåne behövs för att vi ska få en välfungerande och närmare vård i hela vår region, Simrishamns sjukhus är inget undantag. Det är därför med stor oro vi tar emot beskedet om att Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill återta sjukhuset i egen regi. Trots att sjukhuset i 18 år på ett välfungerande sätt drivits i privat regi vill man nu driva det i regional regi med alla risker det innebär, säger Birte Sandberg (C), gruppledare för Centerpartiet i Region Skåne.

- Simrishamns sjukhus med privat drift är uppskattat och dess kvalité har ständigt ökat för de patienter som har varit i behov av sjukhusets vård. Troligen har Simrishamns sjukhus utvecklats mer positivt än om verksamheten skulle drivits i egen regi av regionen, säger Lars-Göran Wiberg (C), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Detta är ytterligare ett steg från Socialdemokraterna och Miljöpartiet att återigen försvåra för privata vårdgivare i vår region, deras huvudmål verkar vara att all skånsk vård framöver ska drivas av regionen själva. Något som går stick i stäv med vad vi från Centerpartiet tror på, där konkurrens och flera aktörer bidrar till att utveckla den skånska vården till att bli ännu bättre, fortsätter Lars-Göran Wiberg (C).

-Förslaget om att återta Simrishamns sjukhus i egen regi skapar en stor osäkerhet om vad som kommer att ske med sjukhuset framöver, något som Styret inte ger tydliga svar på. Istället borde man samarbeta med Praktikertjänst för att utveckla verksamheten ytterligare, fortsätter Birte Sandberg (C).

-Vi behöver en närmare och tillgänglig vård i hela vår region, förslaget om att ta tillbaka Simrishamns sjukhus i egen regi hotar verksamheten och det är tydligt med dagens förslag att det inte är något annat än ren och skär symbolpolitik som S och MP bryr sig om framför en nära vård, avslutar Birte Sandberg (C).

För mer information:

Gruppledare

Lars-Göran Wiberg (C)
Ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden