Pilotprojekt för vårdplatser i hemmet

Pilotprojekt för vårdplatser i hemmet

Beslut är nu fattat av HSN att lansera ett samarbetsprojekt för en ny vårdnivå mellan primärvård, kommun och slutenvård. En arbetsgrupp har bildats med representanter från Avancerad Sjukvård i Hemmet, internmedicin, kommunen, offentlig och privat vårdcentral samt Falcks läkarbil för att hålla i projektet. Grunden är befintliga vårdgivare (hemsjukvård, primärvård, sjukhus, upphandlad läkarbil och ambulans), men dessa förstärks även med ett mobilt vårdteam som har rollen att vara ett samordnande nav som kan bedöma, planera, ordinera och utföra insatser.

Grunden till pilotprojektet är ett politiskt beslut finansierat med 20 miljoner kronor som öronmärks för att skapa en ny vårdnivå, med vårdplatser i primärvårdens regi på som drar nytta av kompetensen på Lasarettet i Landskrona. Där det är lämpligt ska patienterna därigenom få möjligheten att få hela eller delar av sin vård utförd i hemmet. Nu tas således ytterligare ett steg för att ställa om vården så att den kan komma ännu närmare med borgarna.

Patienter som lämpar sig för behandlingsformen möter läkare och sjuksköterskor i hemmet, och slipper därmed vistas på sjukhus,. Endast de som verkligen behöver en fysisk sängplats på sjukhuset läggs in.

– Pilotprojektet är tänkt att skapa en modell som är möjlig att använda över hela Skåne, om det visar på goda resultat. Detta är en viktig satsning för alla i Skåne, om vi kan få till en fungerande hemsjukvård gynnar det såväl platsbrist på sjukhusens avdelningar som patientens välbefinnande, säger Birte Sandberg (C), primärvårdsnämndens ordförande.

– Projektet erbjuder en trygg, tydlig och tillgänglig vård för patienter som kan vårdas i hemmet i stället för på sjukhus. Patienter och anhöriga erbjuds en väg in via vårdcentral med en tydlig plan för omhändertagandet och kontaktvägar. Det viktigaste med detta projekt är att det är en sammanhållen vårdform där primärvården är navet, i samverkan med övriga vårdgivare, fortsätter Birte Sandberg (C).

Basen för projektet är kontinuitet och på kontorstid är det företrädesvis patientens fasta läkare på vårdcentralen och kommunens sjuksköterska som hanterar ärenden. Det läggs stort fokus på att alla aktörer arbetar proaktivt med individuella behandlingsplaner så att så lite som möjligt ska behöva lösas under jourtid.

Huvudsakligen syftar projektet till multisjuka äldre, men det finns ingen fast avgränsning kring vilka patienter som kan vara aktuella. Det är den enskilda patientens behov som styr huruvida de är aktuella för vård i hemmet men det står öppet för såväl barn som äldre multisjuka

För mer information och kontakt:
    Primärvådsnämndens ordförande
    070- 862 63 08