Riksdagsledamoten Niels Paarup-Petersen (C) och regionstyrelsens 1:e vice ordförande Annette Linander (C).

Stoppa risken för dubbelbeskattning av Öresundspendlarna!

Riksdagsledamoten Niels Paarup-Petersen och regionstyrelsens 1:e vice ordförande Annette Linander kräver nu att finansministern stoppar den dubbelbeskattning som riskerar att drabba de svenskar som jobbpendlar till Danmark. "Självklart ska inga gränspendlare ens behöva fundera över risken för dubbelbeskattning under coronapandemin."

Kravet framförs idag i en debattartikel i Sydsvenskan. De två skånska centerpartisterna skriver bland annat:

”Danmark har slutit sig och myndigheter på båda sidor Öresund uppmanar människor att undvika resor och jobba hemifrån. Men det är något som visat sig kunna leda till problem. Gränspendlare som arbetar hemma riskerar att få betala skatt på sin lön både i Danmark och i Sverige.

Osäkerheten slår mot en redan luttrad grupp som de senaste åren upplevt nya gränshinder som minskade tågavgångar och ID- och gränskontroller. De knapphändiga uppgifter om möjligheten att avräkna en del av skatten mellan länderna som bland annat Öresunddirekt gett är långt ifrån tillräckliga.

Gränspendlare som följt myndigheters råd och nu jobbar hemma ska inte straffas. Det är orimligt att gränspendlare som tagit ansvar för att minska smittspridningen ska behöva vara skatteexperter för att inte riskera dubbelbeskattning.”

Därför har Centerpartiet uppvaktat Magdalena Andersson med en skriftlig fråga i riksdagen om hur finansministern kommer att agera för att lösa frågan. Något annat vore oacceptabelt. Sverige och Danmark måste ta ett gemensamt grepp för att stoppa risken för dubbelbeskattning. En tillfällig lagstiftning som gäller under hela coranapandemin behövs. Och ännu hellre en långsiktig lösning som håller under kommande kriser. Vi ser därför fram emot finansministerns svar. Gränspendlare och företag behöver snabba besked.

Hela debattinlägget hittar du här: https://www.sydsvenskan.se/2020-05-26/stoppa-risken-for-dubbelbeskattning-av-oresundspendlare

För mer information och kommentarer:

Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot, niels.paarup-petersen@riksdagen.se

Annette Linander (C), 1:e vice ordförande regionstyrelsen Region Skåne, 0725-63 56 98, annette.linander@skane.se

Sedan valet 2018 bildar Centerpartiet i Region Skåne tillsammans med övriga allianspartier (Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna) regionledningen för Region Skåne.