Linus Hannedahl, Birte Sandberg, Annette Linander och Patrik Holmberg.

Vallöften för klimatets bästa

Klimatomställningen måste gå snabbare. Vi måste på allvar ta tag i klimatfrågan – det är en av vår tids ödesfrågor. Skåne kan och ska gå före. Centerpartiet i Skåne kommer alltid att kämpa för miljön och klimatet. För vi vet att vi tillsammans kan bättre.

För Centerpartiet är omsorg om miljö och klimat en central del av politiken, aldrig en nedprioritering eller ett särintresse. Att planeten mår bra är en grundförutsättning för resten av samhällsbygget. Skånes framtid är grön, och om vi får bestämma är den här fortare än någon anar. Klimatet kräver vår handlingskraft.

- Skåne ligger i framkant redan men vi behöver göra ännu mer för att bygga Skåne grönare. Med dessa förslag går Centerpartiet i bräschen för ett klimatneutralt Skåne, säger Annette Linander, förstanamn på Centerpartiets valsedel i regionvalkrets mellan.

- Det vi odlar på våra åkrar, brukar i våra skogar och fiskar i våra vatten, är avgörande om vi ska kunna ställa om för en hållbar framtid. Därför är det viktigt att vi är rädda om åkermarken samtidigt som vi måste kunna bo och verka också på landsbygden, säger Birte Sandberg, förstanamn på Centerpartiets valsedel i regionvalkrets sydost.

- Region Skåne har många fastigheter och stora planerade byggnadsprojekt, både ny- som ombyggnad, däribland nya sjukhus så som i Helsingborg. Vi måste se till att den senaste tekniken används vid byggnationer och att vi tittar på möjligheterna att bygga koldioxidbindande. Region Skåne ska vara ett föredöme för hållbart byggande, säger Linus Hannedahl, förstanamn på Centerpartiets valsedel i regionvalkrets nordväst.

- I Skåne finns mycket goda förutsättningar att ligga i framkant när det gäller en miljö- och klimatneutral energi. Därför vill vi låta ny teknik leda oss till ett hållbart samhälle och vill se en större satsning på fossilfria energislag, säger Patrik Holmberg, förstanamn på Centerpartiets valsedel i regionvalkrets sydväst 2.

Grönt Skåne för klimatets bästa

Som en stor regional aktör måste Region Skåne gå i bräschen för klimat- och miljöarbetet. Då måste vi använda den senaste tekniken men också titta på möjligheterna att bygga koldioxidbindande. Besöksnäringen är en viktig del för många skånska kommuner. Dessa ska ges förutsättningar för en utveckling i en klimatneutral och konkurrenskraftig riktning.

Därför presenterar Centerpartiet i Skåne nu en rad förslag som ska bygga ett grönare Skåne – för klimatets bästa.

• Skåne ska vara klimatneutralt år 2030.
  • Planering av användning av åkermark ska ske så att den mest lämpliga marken exploateras.
  • Region Skånes användande av produkter som innehåller mikroplaster minskar.
  • Regionens verksamheter ska försörjas med enbart förnybar och återvunnen energi.
  • Fler möjligheter till utveckling av havsbaserad vindkraft skapas.
  • Det upprättas fler laddstolpar – även på regionala arbetsplatser.

Se fler förslag i vår rapport, ”För klimatets bästa”.