Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

24 miljoner mer i föreningsstöd till idrotten

Under 2021 betalade Idrottsnämnden i Stockholm ut 24 miljoner mer än under 2020 i föreningsstöd till föreningslivet. Totalt betalade nämnden ut drygt 25 miljoner i särskilda stöd, på grund av pandemin. Dessa var fördelade på 16,8 miljoner kronor för nolltaxa i alla stadens anläggningar för barn- och ungdomsidrott, 5,2 miljoner kronor i ett extra hyresstöd och 3,1 miljoner kronor i ett särskilt sommarstöd. Idrottsnämnden betalade totalt ut drygt 83 miljoner i föreningsstöd under 2021.

– För att stötta idrottsrörelsen under pandemin beslutade idrottsnämnden om en rad extra stöd. Många föreningar har haft tufft att klara utgifter som hyra och försäkringar. Vi har velat stötta föreningarna att kunna håll igång sina viktiga verksamheter för barn och unga, vilket i princip alla föreningar gjort, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd.

– Det särskilda sommarstödet har också varit viktigt för att kunna ge fler barn och unga ett aktivt och meningsfullt sommarlov, fortsätter hon.

Minskade intäkter från exempelvis cuper och kafeterior på grund av restriktioner medförde att Idrottsnämnden beslutade införa extra föreningsstöd.

– Vi har nu också infört nolltaxa för all barn- och ungdomsverksamhet i stadens alla anläggningar året runt. Det innebär att den –tidigare säsongstaxan försvinner helt och är ytterligare en satsning på idrotten vilket behövs efter två år av pandemi, säger Karin Ernlund.