Föreställningen "Friktion – Hur känns det?" av Ingrid Olterman Dans ges för årskurs 1 i Sjöviksskolan.

8 miljoner kronor till kultur för barn i Stockholm

Pandemin har kraftigt begränsat barns och ungas möjlighet till kulturupplevelser. Den har också slagit hårt mot stadens kulturaktörer. Därför satsar nu den grönblå majoriteten i Stockholms stad 8 miljoner kronor på att ge stadens skolor och förskolor möjlighet att ta del av kulturaktiviteter kostnadsfritt.

För att förskolor och skolor ska kunna anlita kulturaktörer i högre utsträckning kommer stadens befintliga subventionssystem, Kulanpremien, att förstärkas med 8 miljoner kronor. För det skapas en tillfällig fond: Kulanfonden. Kulturaktiviteterna kommer att erbjudas förskolor och skolor helt kostnadsfritt under höstterminen 2020.

– Kultur ger människor verktyg att förstå, påverka, ifrågasätta och se sig själva och samhället genom nya perspektiv. Tack vare Kulan kan alla barn i Stockholm nås av professionella kulturutövare. Jag hoppas att många skolor och förskolor väljer att ta del av erbjudandet, säger skolborgarråd Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

– Genom den här satsningen ger vi barn tillgång till kultur samtidigt som stadens fria kulturaktörer kan få viktiga uppdrag och ersättning för sitt arbete. Vi måste slå vakt om det kulturella ekosystemet. Viktig kulturell kompetens går förlorad om inte yrkesverksamma kulturaktörer kan utöva sitt yrke, säger kulturborgarråd Jonas Naddebo (C).

Alla kulturaktiviteter ska genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Kulturaktiviteten kan äga rum på plats på förskolan eller i skolan eller på en abonnerad scen enbart för den egna förskolan eller skolan. Samtliga förskolor och skolor i Stockholms stad omfattas av erbjudandet, både kommunala och fristående verksamheter.

Kulanfonden finansieras ur stadens centrala medelsreserv.

Kulan är Stockholms stads plattform för arbetet med att barn ska möta kultur i förskola och skola. På webbplatsen kulan.stockholm finns aktuellt kulturutbud för förskolan och skolan. Kulan är ett samarbete mellan kulturförvaltningen, utbildningsförvaltningen och stadens stadsdelsförvaltningar.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40