Kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C) vid Stadsbibliotekets reservationshylla

Bibliotekens reservationsavgifter slopas och ny logistikcentral etableras

Reservationsavgifterna på biblioteken i Stockholms stad tas bort den 1 juni 2022. Målet är att fler böcker ska lämna hyllorna och bli lästa. Samtidigt effektiviseras hanteringen av böckerna genom etableringen av en ny logistikcentral.

– Det här är den största reformen inom biblioteksverksamheten på många år. Vi tar bort reservationsavgifterna i ett led att tillgängliggöra stadens böcker för stockholmarna och skapa en mer jämlik tillgång till bibliotekens litteratur. Var man än befinner sig i staden så ska det vara lätt att låna böcker, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

I dagsläget tas en avgift om 10 kronor ut för den som vill reservera litteratur. Storläsare i staden som bor nära ett mindre bibliotek behöver reservera och betala för sina lån i större utsträckning än de med närhet till ett större bibliotek. Med slopade reservationsavgifter är målsättningen att fler böcker ska bli utlånade.

– I stadens nya biblioteksplan pekar vi på några strategiska förflyttningar för framtidens bibliotek. Böcker ska inte stanna på hyllorna, de ska lånas och läsas. För att öka tillgängligheten till bibliotekens samlade litteratur är avskaffandet av reservationsavgifterna ett viktigt steg, fortsätter Jonas Naddebo.

Stockholmare är rörliga och många lånar böcker på ett bibliotek och lämnar tillbaka dem på ett annat, exempelvis så ökade antalet reservationer med 64 procent mellan 2010 och 2019. Ambitionen är att stockholmaren enklare ska kunna nyttja hela stadens biblioteksutbud och slopade reservationsavgifter är ett sätt att underlätta för stadens låntagare.

– Vi förväntar oss att reservationerna kommer att öka och med fler reservationer kommer ökade transporter. Det har länge behövts en effektivisering av hela logistikkedjan inom stadsbibliotekets verksamhet och därför kommer vi även att inrätta en ny logistikcentral i Frihamnen, säger kulturborgarrådet.

Varje dag transporteras 50 000 böcker mellan stadens bibliotek och effektivare transporter är ett sätt att minska verksamhetens klimatpåverkan. Idag är noden för boklogistiken Stadsbiblioteket vid Odenplan i lokaler och stadsmiljö som inte är anpassade för stora volymer transport och förvaring.

– Med en ny logistikcentral får vi effektivare transporter, minskad miljöpåverkan, minskade transportkostnader och mer effektiv användning av bibliotekens ytor. Vi kan satsa mer på att utveckla verksamheten istället för förvaring, säger Jonas Naddebo.